Regionalizarea (4) – Intermezzo despre proiectele PD si USL

2.3 Intermezzo

Cu toate ca vroiam sa continui sistematic seria de postari despre regionalizare, ultimele evenimente ma obliga sa fac o paranteza si sa ma refer la proiectele in domeniul reformei administrativ-teritoriale enuntate de PD (in urma cu o saptamana) si de USL (ieri, 11 iunie).

2.3.1 Propunerea PD

Presedintele Basescu si premierul Boc au anuntat saptamana trecuta ca sustin o reorganizare administrativa in care actualele judete sunt desfiintate si comasate in opt judete, in granitele actualelor regiuni statistice (termenul “regiuni de dezvoltare” este o insulta la adresa inteligentei avand in vedere ca aceste regiuni nu detin personalitate juridica, iar dezvoltarea majoritatii regiunilor din Romania se afla intr-un stadiu de stagnare sau involutie).

Liderul PD este de parere ca reorganizarea administrativa a Romaniei se poate rezolva printr-o simpla lege, eventual si prin asumarea raspunderii guvernului, deci ocolind parlamentul.

Proiectul PD, prin desfiintarea judetelor actuale si comasarea lor in doar opt judete mai mari, este in mod evident un proiect care creste gradul de centralizare. Nu poate fi vorba de o reforma, sau de descentralizare. Daca proiectul ar fi pus in practica, administratia regionala s-ar indeparta de cetatean. Iar, in absenta unei reforme veritabile, care contine si garantii constitutionale pentru autonomia financiara a judetelor sau regiunilor, ar ridica la o scara mai mare actualul sistem, profund corupt si ineficient, de distribuire a fondurilor de la centru catre judete, pe criterii politice.

Chiar la inceputul seriei de postari, in aprilie, cu mult timp inainte ca aceasta tema sa tina capul de afis al dezbaterilor politice, am avertizat cu subtitulul “primele pericole de evitat”, ca prima amenintare la adresa unui proces util de regionalizare ar fi incercarea de realiza aceasta reforma fara modificarea constitutiei, prin redefinirea judetelor printr-o simpla lege organica.

Iata ca temerea mea a fost absolut fondata, iar demersul liderilor PD demonstreaza clar superficialitatea, incompetenta, grosolania si reaua intentie in priviinta aborbarii acestei teme deosebit de importante.

Partenerul de guvernare, UDMR , nici macar nu a fost consultat, si este foarte probabil ca demersul PD este unul strict propagandistic, o diversiune menita sa distraga atentia de la alte teme importante sau o incercare de a eclipsa  lansarea programului aliantei PNL-PSD de sambata trecuta.

Din fericire, UDMR nu agreaza aceasta propunere de centralizare si desfiintare a judetelor. Iar legea referendumului stabileste ca pentru modificarea judetelor consultarea la urne a cetatenilor implicati este obligatorie.

2.3.2 Proiectul USL

Proiectul USL de dezvoltare regionala prevede instituirea a opt regiuni peste actualele judete. Detaliile le gasiti aici.

Remarcabil si laudabil la proiectul USL este ca:

* recunoaste adevarata amploare si importanta a regionalizarii, ca ea nu se poate face pe furis, peste noapte, si implica modificarea multor legi si a Constitutiei, pentru a da regiunilor statutul constitutional de care au nevoie, si garantiile si ancorele legislative necesare

* este un proiect pe termen mediu, etapizat, altfel nici nu s-ar putea pune in practica

* exprima vointa ferma de a crea regiuni ca unitati administrative superioare judetelor, preluand atributii de la judete, prefecturi dar si de la puterea centrala, reprezentand astfel un demers autentic si necesar de descentralizare, primul de acest fel in istoria ultimilor 20 de ani, sau chiar unic in istoria Romaniei moderne

* prevede un statut democratic pentru regiuni, si bugete proprii, chiar daca autonomia financiara si garantiile necesare pentru aceasta nu sunt inca detaliate

In mod critic as aprecia urmatoarele doua aspecte ale proiectului USL:

* ca se bazeaza si el ca delimitare geografica pe cele opt regiuni statistice, arbitrare, nascocite in 2003, si nu are curajul, inca, sa propuna regionalizarea fireasca, singura viabila, pe criteriul regiunilor naturale si istorice ale Romaniei.

* ca prevede alegerea directa a unor presedinti de regiune (pe langa un consiliu regional), si mentine functia de prefecti numiti de la centru de puterea centrala si nealesi, in loc sa prevada un model parlamentar, care se intalneste peste tot in Europa, in care regiunea este condusa de un prim-ministru regional, ales de catre majoritatea din mini-parlamentul regional. Remarc ca proiectul USL face referire explicita la modelul francez al regionalizarii, iar in Franta liderul puterii executive din regiuni nu este ales direct.

In mare insa, proiectul USL este bine gandit si elaborat, foarte util si ar reprezenta un pas inainte enorm, si istoric, pentru organizarea administrativa si arhitectura statala descentralizata, eficienta, corecta si mai apropiata cetatenilor, intreprinzatorilor si investitorilor din economie.

Tags: , , , , ,

10 Responses to “Regionalizarea (4) – Intermezzo despre proiectele PD si USL”

  1. Piticul Prono Says:

    Crezi ca este posibil ca maghiarii sa domine regiunea centru? Realitatea este ca toat administratia din HarCov e maghiarofona. Nu stiu cat de romano – afona este adminsitratia HarCov. Nu vreau sa fiu intele gresit, nu pretind ca ungurii o sa fuga cu Ardealul in gemanatan, dar este normalca limba romana sa fie decent prezenta. In definitiv, maghiarii din romania au avut mai multi reprezentanti in guvern decat daca ar fi fost electori maghiari si ar fi votat patidele din Ungaria. Bref, nu cred ca maghiarii din Romania sunt mai putin reprezentati sau mai persecutati decat cei din Ungaria

    • transildania Says:

      Maghiarii ca numar nu pot controla nicio regiune, nici cea de centru. Numai in jud Brasov traiesc mai multi decat in Harghita si Covasna impreuna. Altceva este daca UDMR poate guverna ca partener in guvernul regiunii. Asta depinde de majoritati si cum se inteleg partidele romanesti sau UDMR-ul cu celelalte partide.

  2. adrian Says:

    Am un scepticism acut in ce priveste toata aceasta campanie multidirectionala ce se dezbate deja la faza de detaliu pe concepte in acelasi timp prea vag definite. se sar etapele grav iar daca as fi femeie as intreba “bine mai da’ unde-i preludiul?” … Nu pot sa numesc aceasta prezentare powerpoin in 40 de slideuri “un proiect”. E o comunicare de simpozion si nimic mai mult. Din prima sa jumatate nu-mi rezulta decat ca schimbarea trebuie facuta pentru ca PDL e corupt si da banii numai la ei …
    Nu s-au clarificat principiile, nu sunt clare sursele de emanare (persoane, structuri ale partidelor, momentele de dezbatere preliminare care au condus la acest “proiect”), modul de elaborare ramane ocult, cu prezentare surpriza – iata opera! Sunt chiar ingrijorat de nivelul extrem de scazut al dezbaterii publice. Vorbim deja unde sa fie sau daca sa nu fie capitale de regiune, aia la Sibiu cred ca s-au inflamat deja ca se vor raporta la Brasov dar nu avem inca lamurit “ce se da si ce se cere”. Tipic romanesc. Comentam prea mult pe cand ar trebui sa respingem din start o astfel de abordare a viitorului tarii din partea mediului politic, orice culoare ar avea, atunci cand se prezinta in acest mod. Poate gresesc eu si suntem totusi pe un drum bun. Eu insa nu pot avea in minte decat drumul PNTcd dupa 1996 si asocierea cu PD … sper din suflet sa nu fie cazul PNL desi heirupismul pare acelasi, cu alti actori!

    • transildania Says:

      Proiectul nu e f detaliat, insa mie mi se pare ca merge in directia corecta. Deocamdata sunt niste contururi care mai trebuie umplute. Cei din opozitie nu au zis ca vor schimba totul peste noapte, nic macar intr-un an.
      Pentru a discuta despre capitale este intr-adevar prea devreme.

  3. adrian Says:

    Am vazut azi un articol despre legea metropolitana pregatita de gherasimul actual pedelist si m-a distrat ca nu se pupa cu harta regiunilor propusa de acelasi bloc pedelist si pe care am vazut-o intr-un articol recent de aici. Ceea ce probeaza ce afirm, anume ca in tara asta e un haos conceptual, ca lucrurile nu sunt gandite global, ca fiecare face ce-l taie capul fara sa-mi dau seama nici macar cine stabileste necesitatile in ce priveste gandirile …
    Chstiunea regionalizarii ar merita mai mult decat o constituanta, ar trebui ca toata lumea sa puna cartile pe masa intr-un efort coordonat. Dar nu suntem in tara democratica si civilizata care sa genereze o astfel de dezbatere coerenta nationala, parlamentara …
    Altfel, de ce sa nu spun drept, Bucurestiul ar fi normal sa aiba o regiune extinsa pana la Giurgiu pentru o dezvoltare cu un rol mai pronuntat in SE european si balcanic.

    • transildania Says:

      Corect, ar fi nevoie de o comisie parlamentara si guvernamentala extinsa, la care sa lucreze 3-6 luni si expertii din academia Romana, profesori universitari, consultanti internationali.
      In ce priveste Bucuurestiul, de acord, daca tot se face o reoganizare administratia Bucurestiului trebuie extinsa la maxim ca sa nu mai fie zone care tin de facto de Bucuresti dar sa fie administrate de alte judete.

    • Sorin Cosoveanu Says:

      Bucurestiul a avut o astfel de zona – fostul judet Ilfov, cel dinainte de 1981 cind au aparut aberatiile numite judetele Giurgiu si Calarasi; din pacate dracul politichiei si-a bagat si atunci coada, si a rezultat ceeace vedem.

  4. Stefan Zoltan Marina Says:

    Avand in vedere ritmul in care pleaca (si nu se mai intorc) romanii din Romania comparativ cu ungurii care, sa vezi comedie, nu pleaca, in curand Romania va ramane fara romani. Pe cala de consecinta va fi a ungurilor. Fara efort. Ramane o singura problema: daca pentru (inca) foarte multi Bucuresti=Budapesta, cum se vor descurca cei care (inca) vor face aceeasi confuzie? De aici pe aceeasi neobosita cale de consecinta, o fireasca intrebare: la ce mai trebuie regionalizare? He-he, e buna! Ce-mi plac glumele de uichend!

Leave a comment