Opriti ordonantele!

Am incercat sa explic (aici, aici si aici) de ce in opinia mea Parlamentul Romaniei nu are deficite de eficienta, nici din punct de vedere a costurilor, nici din punct de vedere al rapiditatii procesului de legiferare (franat chipurile de structura bicamerala, dupa cum sustin unii). Timpul care trece – de la introducerea unui proiect de lege pana la adoptarea sau respingerea sa – nu mi se pare un criteriu deloc important pentru procesul de legiferare. Esential este ca o lege sa fie bine facuta, bine chibzuita din start, sa fie analizate inca inaintea adoptarii ei toate implicatiile, mai ales cele nedorite, sa se faca luand in calcul experienta interna si externa. La ce folos o lege adoptata in scurt timp, daca ea se dovedeste proasta si pe urma necesita reparatii si carpeli dese?

In realitate insa in Romania deja se practica cu prisosinta cea mai rapida forma de legiferare: cea prin ordonante de urgenta. Aceasta metoda de legiferare este in ochii mei in acelasi timp: nedemocratica, unica cel putin in Uniunea Europeana, ineficienta, periculoasa si proasta. Ea elimina una dintre fundamentele de baza a democratiei si a bunei functionari a statului: separarea puterilor in stat.

Legiferarea directa, intreprinsa de executiv prin decrete sau ordonante de urgenta este caracteristica generala a tuturor dictaturilor si statelor nedemocratice. Cand state democratice au recurs la acest instrument a fost doar in perioade cu adevarat exceptionale precum razboaiele mondiale. In Franta exista instrumentul decretului prezidential sau al primului ministru. Prin decrete se fac de exemplu numirile de ambasadori, prefecti, alti demnitari, nu insa modificari legislative. Si In SUA presedintele are la dispozitie instrumentul numit “Executive Order”. Scopul acestor ordine emise de Casa Alba este convocarea unor comisii de experti cu caracter consultativ, introducerea de noi ministere sau departamente administrative, sau interdictia adresata demnitarilor si angajatilor administratiei de a scrie SMS-uri in timp ce conduc masini de serviciu. Nici o legatura deci cu ordonantele noastre.

Cine consulta scurt Constitutia poate constata, chiar ca nejurist, cat de mult s-a indepartat practica legiferarii de textul si intentntia corecta a Constitutiei.

ARTICOLUL 61
(1) Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului român şi unica autoritate legiuitoare a ţării.

ARTICOLUL 115
(1) Parlamentul poate adopta o lege specială de abilitare a Guvernului pentru a emite ordonanţe în domenii care nu fac obiectul legilor organice.

(4) Guvernul poate adopta ordonanţe de urgenţă numai în situaţii extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată, având obligaţia de a motiva urgenţa în cuprinsul acestora.

(6) Ordonanţele de urgenţă nu pot fi adoptate în domeniul legilor constituţionale, nu pot afecta regimul instituţiilor fundamentale ale statului, drepturile, libertăţile şi îndatoririle prevăzute de Constituţie, drepturile electorale şi nu pot viza măsuri de trecere silită a unor bunuri în proprietate publică.

– In practica vedem ca Parlamentul nu doar ca nu este unica autoritate leguitoare, nu mai este de facto nici macar cea principala.

– Vedem ca ordonantele nu se adopta numai in situatii extraordinare de urgenta.

– Vedem ca ordonantele incalca foarte des Constitutia si sunt declarate neconstitutionale dupa ce produc efecte, iar alte dati incalca in fapt Constitutia dar nu sunt declarate neconstitutionale. Ma refer aici intre altele la ordonanta care a modificat legea electorala impiedicand independenti si candidati a altor partide sa candideze la alegeri partiale, si care incalca in mod clar dreptul constitutional de a fi ales.

– In alte cazuri ordonantele sunt prost facute si necesita carpeli rapide.

– Si daca asta nu ar ajunge, lucrul care mi se pare cel mai grav: aflu ca, in ultima luna inaintea alegerilor parlamentare, este posibil in mod teoretic de a modifica prin OUG chiar legile organice!! Practic atunci ar fi posibila o lovitura de stat efectuata prin ordonante de urgenta! (Legile organice sunt enumerate la Articolul 73.)

O modificare a Constitutiei si a legilor care reglementeaza ordonantele mi se pare foarte necesara. Una dintre prioritatile absolute ar fi cred, eliminarea cvasitotala a ordonantelor de urgenta din procelul legislativ, limitarea lor la situatii de urgenta reala strict definite (calamitati naturale, cutremure, inundatii, eruptia unui vulcan).

6 Responses to “Opriti ordonantele!”

  1. Deceneu Says:

    E corect ce afirmi.
    Si eu am spus de mai multe ori ca democratia din Romania functioneaza ca intr-o “republica bananiera”

    Problema este ca guvernul conduce prin ordonante pentru ca partidele politice nu sunt pregatite cu programe si cu proiecte legislative pe care parlamentarii sa le discute, si executivul sa le puna in aplicare.
    In situatia asta guvernul devine obligat de situatie sa ia masuri prin ordonante.

    De mai multe ori am scris ca un ministru nu trebuie sa faca programe de reforma, ca el cand primeste portofoliu ar trebui sa primeasca si programul de masuri cu termenele de realizare si daca nu le realizeaza sa fie schimbat.

    Prioritatea ar trebui sa fie maturitatea partidelor, si asta presupune sa se preocupe de programe si masuri legislative. Daca ele vor avea masuri si vor initia proiecte, guvernul nu ar mai fi singurul intiator legislativ.
    Partidele ar trebui sa ia fata guvernului cu proiecte si din pacate nu o face.

    • transildania Says:

      Sunt de acord cu tine, asta in contextul legislativ actual care permite ordonantele. Insa cea mai buna solutie si de fapt singura metoda aplicata in toata lumea democratica, este ca portita ordonantelor sa nici nu existe. Atunci automat parlamentul ar face legile, ar fi constrans sa le faca, iar partidele ar fi constranse sa trimita oamenii cei mai capabili pt asta in parlament.
      Oricum proiectele de lege, mare parte, ar continua sa vina de la guvern, insa, prin procedura de adoptare, ar fi timp necesar ca toata lumea sa studieze proiectele, sa se depuna amendamente (chiar opozitia) iar legea sa fie dezbatuta mai intens si in opinia publica in media, cu aportul ONG-urilor, si sa fie intoarsa pe toate fetele inainte sa fie adoptata (sau respinsa)

  2. Lilick Says:

    @Transildania, foarte corect, si e adevarat ce zice si @Deceneu, dar sa nu uitam de presiunea pe care Basescu o pune non-stop asupra partidelor.

    • Deceneu Says:

      @Lilick – de ce nu pun partidele presiune pe Basescu?
      De ce adopta o pozitie defensiva?
      Pentru ca sunt slabe, si sunt slabe pentru ca nu au solutii, si nu au solutii pentru ca nu au ca prioritate masurile necesare societatii.
      Nici un partid nu are soltii pentru reglementarea justitiei, a adminstratiei, a servicilor secrete etc…
      In situatia asta guvernul lanseaza legi care pica pe teren fara alternative si ffind unica intitativa este “cosmetizata” in parlament.

    • transildania Says:

      @Lilick: Ar trebui si partidele sa puna presiune

  3. Republica parlamentara « transildania Says:

    […] reparatii frecvente si costisitoare. De aceea o noua Constitutie trebuie sa elimine definitiv ordonantele de urgenta si angajarea raspunderii (cu exceptia situatiilor de reala urgenta cum ar fi calamitatile […]

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: