Update despre trimiterea la fier vechi a retelei feroviare

Apar tot mai multe detalii despre proiectul de hotarare de guvern de care vorbeam in postarea precedenta. Detalii pe care le-as califica drept scandaloase.

* Asociatia Industriei Feroviare din Romania adreseaza o scrisoare deschisa ministerului in care cere o dezbatere publica si in care:

– avertizeaza ca inchiderea unor parti din calea ferata “afectează în mod flagrant mobilitatea persoanelor şi mărfurilor pe teritoriul României”

– reproseaza faptul ca nicio organizatie comerciala sau non-profit nu a fost consultata

– proiectul nu tine cont de programele de investitii pe termen mediu si lung pe coridoarele europene, de prognoza de trafic si de ” superioritatea căii ferate în privinţa reducerii poluării, a ocupării terenului şi a descongestionării traficului”

– aduce exemple concrete pentru decizii dezastruase in materie de dezvoltare a infratructurii si de risipa a banului public prin renuntarea la proiecte necesare in care s-au investit deja zeci si sute de milioane de euro din banul public

* Un exemplu cras este renuntarea intentionata la linia ferata intre Valcele (Arges) si Ramnicu Valcea.

Aceasta linie face legatura directa intre Pitesti si calea ferata Rm. Valcea-Sibiu, si scurteaza acest traseu cu peste 100 de km. Este o ruta necesara pentru a completa coridorul IV (Ungaria-Arad-Sibiu-Bucuresti-Constanta) avand in vedere ca ruta alternativa este pe la Brasov, iar de acolo linia Brasov-Sibiu este intrerupta de doi ani in urma unei viituri pe un riulet, iar ruta Brasov-Sighisoara-Alba Iulia-Arad face un ocol considerabil. (Linia este strategica si pentru Dacia-Renault-Pitesti).

In calea ferata Valcele-Rm. Valcea s-au investit in ultimii ani intre 60 si 100 de milioane de euro pentru ca acum guvernul sa abandoneze proiectul (de pe urma caruia a incasat bani si firma la care a lucrat doamna Boagiu, conform “Puterea”) !!

* Hotararea de guvern, pusa in practica, va avea si consecinte grave pentru transportul de marfuri din si inspre portul Constanta si porturile dunarene, in vreme ce in discursurile oficiale se vorbeste despre cresterea importantei portului Constanta, chiar ca “al doilea port din Europa”, sau in perspectiva “Strategiei Dunarene” (un program UE cu care ne mandrim la fiecare intalnire internationala). Citez din “Puterea”:

Conform tabelului anexat la proiect, în aria judeţului Constanţa vor fi închise aproximativ 140 km de linie de cale ferată, printre care şi zonele de acces la portul aflat la Marea Neagră. “Linia de cale ferată Constanţa Ferryboat – Agigea Nord (Agigea Ecluza-Ferryboat ) în lungime de aproximativ 700 de metri s-ar putea închide. Complexul feroviar Constanţa Port, Palas-Port A  (linia tunel), Constanţa Port A, Constanţa Port B şi Constanţa Port Mol V, adică aproape 22 km de infrastructură feroviară sunt pe lista neagră. Şi linia ferată Palas-Constanţa Mărfuri–Năvodari ( 818 fir I Constanţa Mărfuri – Siutghiol), în lungime de aproape 16 km se va închide. Trenurile spre şi dinspre port nu vor mai avea posibilitatea de a mai organiza marfa înainte de expedierea în ţară. Marile companii de transport naval vor ocoli România”, ne-au explicat sursele citate.

Pai cum sa nu ocoleasca si mai mult Romania? Cine vine cu vaporul cand nu mai poate descarca sau incarca de/pe cale ferata?

In zona porturilor dunarene  este prevazuta taierea infrastructurii feroviare de triaj marfa din porturile Galati, Giurgiu, Turnul Magurele, Calafat. La fel in Bucuresti, Craiova, in zona exploatarilor miniere din Gorj si Hunedoara si in multe alte noduri feroviare.

* In Ardeal guvernul Boc vrea sa demonteze nodul feroviar de la Teius (in total 60 de km intre Sighisoara si Razboieni), sa deconecteze definitv Turda si Valea Ariesului de reteaua feroviara, si sa dezafecteze in total 62 de km de sine pe linia Campia Turzii-Cluj-Oradea. Acolo unde, intre Cluj si Oradea (a doua cea mai importanta legatura catre UE) calea ferata este asa cum s-a nascut pe vremea imparatului Franz Joseph, simpla si ne-electrificata. Acolo unde sinele din statii si halte, cele care urmeaza sa fie demontate, reprezinta singura rezerva de spatiu pentru a da o capacitate mai mare liniei simple!

Sunt greu de convins ca aceasta actiune de demontare si reciclare de fier din sine (este doar primul pas din angajamentul cu FMI) nu reprezinta o lovitura dura data infrastructurii din Romania, si perspectivelor de dezvoltare economica. Sunt vizate cam toate rutele strategice de transport de calatori si de marfa: porturile maritime si dunarene (si interconectabilitatea lor cu reteaua feroviara), Coridorul IV, Bucuresti-Pitesti-Sibiu-Arad-UE, si legatura nord-vestica Teius-Cluj-Oradea-pietele UE.

Ministerul sustine ca proiectul nu are impact macroeconomic, asupra mediului de afaceri, social sau de mediu. Oricine este liber sa traga propriile concluzii.

 

UPDATE:

Detaliu din acelasi proiect de hotarare de guvern: la ministerul Transporturilor nici nu se stie bine cine sunt ceilalti ministri ai guvernului.🙂

 

9 Responses to “Update despre trimiterea la fier vechi a retelei feroviare”

  1. adrian Says:

    cred ca exista un nume pentru asta: “crima cu premeditare”.

  2. Augustin Says:

    Nu stiu de ce nu vorbeste nimeni despre faptul ca reteaua de cai ferate are o importanta majora in strategia de aparare nationala!

    • transildania Says:

      Sigur ca are o importanta majora si pentru aparare. Insa sunt convins ca minstrul apararii va da aviz pozitiv.
      Dupa ce s-a clarificat cine e de fapt ministrul apararii :)) (Priviti poza pe care am adaugat-o in finalul postarii.)

  3. zzzz1952 Says:

    Strategie de aparare? Impotriva cui? Presupunand ca ar exista o strtegie de aparare. Dar dusmanul este aici. Inauntru. In tara, adica. Si-atunci?
    Nu. Marii praduitori au cam praduit tot ce se putea. A venit randul praduitorilor mai mici. Si lor trebuie sa li se dea cate ceva. Pentru inceput, un fleac: reteaua feroviara. De fapt, dezmembrarea retelei feroviare a inceput de pe vremea cand Basescu ere ministru al transporturilor. Sau nu?
    Revenind la fier. Ar mai fi cateva solutii:

    Primul pas: demontarea tuturor stalpilor de inalta tensiune. Bun si fierul stalpilor.

    Al doilea pas: demontarea tuturor macaralelor turn. Tot stau degeaba de vreo doi ani – nu se mai construiesc blocuri turn de fitze.

    Al treilea pas, dar nu ultimul; recuperarea potcoavelor. Alergatul dupa potcoavele de cai morti a fost un succes deplin, pentru care guvernul isi poate asuma responsabilitatea.

    • transildania Says:

      Poate gasim si cateva poduri care sa fie “in plus”, sa valorificam metalul din ele, iar cu betonul sa facem spargator de valuri in marea neagra.

  4. Piticul Prono Says:

    Esenta miscarilor politice din ultimii 20 de ani este recuperarea in averi private a patrimoniului public lasat de comunisti si platit cu suferinta anilor ’80-’90. Nu “Ceausescu” a facut si a dres, ci parintii nostrii, care acum sunt loviti in pensie. In plus, se creeaza de zr mici sau mari monopolouri, care sa ne aspire banii din buzunare (vezi RCS/RDS si UPC, perioada de glorie a RaduTradingCompany, cand avea exclusivitate pe facturi fiscale, etc). Articolul lui Piperea din RL asa-numita-economie-de-piata-romaneasca da o cifra alarmanta: 90% din economia romaeasca este formata din multinationale si firme de stat. Unde este capitalul autohton? Unde sunt micii intreprinzatori? Firmele autohtone creaza adevarata experienta antrprenoriala, sunt atatsate si ancorate de realitatile cotidiene. Coruptia apare unde miza e mare, nu cred ca de vina sunt exclusiv functionarii publici! In cazul concret al sinelor, se pare ca energia electrica este forma de enrgie a viitorului. Cat de criminala este dezmebrarea sinelor, nu cred ca mai rebuie sa comentez.

  5. zzzz1952 Says:

    – Cat de criminala este disparitia flotei romanesti?
    – Cat de criminala este NEcondamnarea criminalilor (si a celor care au stat in spatele lor) care, cu sange rece au ASASINAT zeci de tineri in decenbrie ’89?
    – Cat de criminala este distugerea COMPLETA a industriei romanesti, care asa “comunista” cum era, producea, si nu putin?
    – Cat de criminala este transformarea a zeci, sute de mii de hectare de pamant agricol in “depozite” de moloz al unor costructii fantomatice (ruine inainte de a fi… ce?)
    – Cat de criminala este distrugerea sistemului sanitar? Al sistemului de invatamant?
    – Cat de criminal trebuie sa fii, ca sa-ti alungi propriul popor din tara?
    – De ce credeti ca Eminescu trebuie scos din programa scolara?
    Sa vedem:

    “Cum nu vii tu, Tepes doamne, ca punand mana pe ei,
    Sa-i imparti in doua cete: in smintiti si in misei,
    Si in doua temniti large cu de-a sila sa-i aduni,
    Sa dai foc la puscarie si la casa de nebuni!”

    Iata, de ce. Daca, vreodata, ne trezim (ne desteptam?) si dam curs indemnului marelui bard?
    O noua crima este pe punctul de a se infaptui.
    Halal sa ne fie.

  6. transildania Says:

    http://www.adevarul.ro/financiar/Statul_inchide_linii_ferate_care_puteau_fi_utile_firmelor_0_460154242.html

    http://www.adevarul.ro/locale/sibiu/Protest_impotriva_inchiderii_unor_linii_de_cale_ferata-_Vezi_in_text_toate_tronsoanele_din_tara_propuse_pentru_inchidere_0_458354601.html

    http://www.adevarul.ro/financiar/Erhard_Busek-Dunarea_poate_fi_ceea_ce_e_Rinul_pentru_Occident_0_460154235.html

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: