Vad ca e o mare discutie despre aderarea la spatiul Schengen (de libera circulatie in UE), chipurile ce grav ar fi sa nu adere Romania cat mai repede la spatiul Schengen, si ce sacrilegiu ar fi ca un guvernul Romaniei sa nu mai aiba ca prioritate aderarea la spatiul Schengen.
Pentru inceput punc ateva intrebari:
1. A fost un singur roman impiedicat in ultimii 10-15 ani sa iasa din Romania pentru ca Romania nu facea parte din spatiul Schengen?
2. Mai exact, stiind cu totii ca milioane de romani au parasit temporar sau definitiv Romania chiar si inainte de aderarea Romaniei la UE, si mai ales dupa 2007 in ultimii sase ani, sa explice cineva: Care e folosul pentru Romania a aderarii la spatiul Schengen??
3. Basescu si polpularii sai PPE-isti din Romania au tot facut caz din chestiunea cu Schengen (la fel si in cazul vizelor pentru SUA). Ei au fost la guvernare in trei dintre ultimii patru ani, in acelasi timp prietenii si sponsorii lor din PPE au fost si mai sunt inca partial la putere in Comisia Europeana si in cateva guverne din UE. Daca nu au reusit ei sa ne bage in Schengen, cand erau ei toti furmosi si fericiti si atotstiutori si curati la putere, de ce mai vorbesc pe tema asta??
Fireste lucrrile sunt ceva mai complicate, si pentru ca dintotdeauna mi s-a parut o tema falsa chestiunea cu Spatiul Schengen (la fel ca si cu vizele pentru SUA), si pentru ca acum Corlatean a spus in sfarsit ceea ce trebuia spus de mult de catre mai multi vreau sa adaug urmatoarele opinii personale:
4. Cum zisei: Fara apartentna la Spatiul Schengen milioane de romani au parasit si parasesc in contiunare Romania, temporar sau definitv. Turistii care pleaca in strainatate sunt din pacte foarte putini, dar nu au niciun obstacol. Daca nu pleaca e din lipsa banilor. In rest pleacat si pleaca in continuare inca foarte multi romani, mai ales cei tineri, pentru a-si cauta un loc de munca, la negru, la gri sau cu acte in regula. Dar si cand au actele in regula cu siguranta au conditii de plata si de munca mult inferioare fata de cetatenii tarilor in care merg sa munceasca.
5. Mergand putin mai departe as zice ca toata tematizarea aderarii la Schengen e chiar mai grava decat o simpla diversiune. Asa cum s-a facut inteleasa este un atentat la viitorul Romaniei. Pe de o parte politicieni ca Basescu, au incurajat si direct si inderect scaderea productiei, investitiilor, salariilor, serviciilor de sanatate si educatie din Romania. Cu un cinism total a spus “sa nu facem o drama ca plecam”. Asta cand nicio tara din Europa sau din lume nu poate supravietui nici economic, sici in alt fel, cand oamenii, mai ales tinerii, cei mai motivati, vigurosi, educati, si calificati nu au alta preocupare decat sa plece. Cand tinerii medici, a caror educatie preuniversitara de 12 ani, si universitara si post universitara de pana la 9 ani (in total 21 de ani) este platita de catre romani, pleaca cat mai repede din Romania, si nu mai aduc servicii medicale romanilor.
Aceeasi politicieni au incercat pe de alta parte sa vanda aderarea la Schengen ca un folos si mai mare pentru Romania: de parca o si o mai accentuata emigrare a fortei de de munca din Romania ar fi o solutie de viitor.
6. Exista tari in UE care nu sun membre ale spatiului Schengen: Marea Britanie. Asta nu inseamna ca nu incurajeaza sau tolerezeaza libera circulatie sau imigratia de forta de munca la negru sau la gri, la fel cum o fac si celelate state UE. Exista si tari care au iesit temporar din spatiul Schengen, cu toate ca s-au aflat acolo de la inceput, Danemarca. Si exista tari care nici nu sunt in UE (cu atat mai putin in spatiul Schengen), Norvegia sau Elvetia. Din prorpie experienta, calatorind de mai multe ori si chiar recent in Elvetia, pot garanta ca nu exista niciun control de granita pe trafic rutierintre Elvetia si tarile din jur! Nu trebuie sa arati nimanui buletinul pentru a intra din Franta sau germania in Elvetia.
7. Chiar daca nu este o problema mare pentru Europa, inteleg de ce Romania si Bulgaria sunt tinute in afara Schengen. Am vazut in Romania chiar in timpul marelui schengenist Basescu si a oamenilor sai de la interne si vami, coruptia si contrabanda din vamile Romaniei catre Republica Moldova (Orientala), Serbi, Ucraina, sau in porturile dobrogene a fost generalizata.
P.S. Am si o problema personala, fonetica, acustica in legatura cu aceasta tema. Am trecut de mai multe ori prin Luxemburg in drum spre Belgia si Franta, am trecut pe langa indicatorul pe cre scrie SCHENGEN, care se pronta ca atare. De sute de ori m-au durut urechile auzindul pe Basescu sau pe altii pe la TV vorbind die “SCHIENGHIEN”. La fel cu moneda “IEURO”. Cine nu e in stare nici macar sa pronunte corect cuvantul (si cu toate antecedentele in plus) ar trebui sa nici nu mai vorbeasca vreodata pe tema.
Tags: Schengen
04/03/2013 at 08:06 |
vezi cozile de tiruri din vami. altfel spus, se pierde timp si bani. atat, ca mi-e lene
05/03/2013 at 01:35 |
cozile din vami tin de lipsa infrastructurii necesare. In primul rand autostrazi care sa treaca granita, si care la vama se largesc, si mai multe puncte de control pentru Tiruri, separate de cele pentru autoturisme si autobuse..
Nu cred ca cineva a renuntat la o calatorie din cauza cozilor de tiruri din vami. Iar de vami si de autostrazi s-au ocupat in ultimii 4 ani basisti, cu succes probabil. In 13 din ultimii 23 de ani la carma ministerului Transporturilor au fost Basescu sau oameni numiti de el.
05/03/2013 at 07:53 |
ie cam asa: http://www.zf.ro/opinii/ati-ajuns-la-afaceri-de-80-de-miliarde-de-euro-aici-respectati-intelegerea-de-la-inceput-privind-libera-circulatie-10634756
06/03/2013 at 00:50
Deci nu-mi place bataia de joc nici nu-mi face placere sa ma repet. Totusi repet: Exista cozi la granite??? Da. Exista cozi la granite pentru ca Romania nu e in Spatiul Schengen??? NU!!! Cozile la granite exista pentru ca Romania nu a fost in stare in ultimii 20 de ani dintre care 13 cu ministrii de transporturi basisti, sa construiasca o singura autostrada peste granita catre UE! Un singur punct vamal cu acces pe mai mult de doua benzi si cu cat mai multe porti dpentru camioane. Cozi de camioane exista chiar in UE in Spatiul Schengen cateodata.
ca sa nu mai vorbim de miliardele de euro in investitii, salarii, taxe pe care le-am pierdut pentru ca nu exista autostrazi in Romania si care prin sine ar fi generat (cu Schengen sau fara).
Sau ca sa nu mai vorbim de starea infrastructurii feroviare, care trebuie sa transporte ca in orice tara normala la cap si marfa, si peste granita, unde intre Cluj si Oradea/Ungaria/UE exista o singura linie de cale ferata neelectrificata.
Voi astepta mult si bine sa-l aud pe basescu sau pe portavocile sale vorbind despre acest adevarat scandal, de care este direct responsabil, adevaratul sabotaj la adresa economiei Romaniei.
04/03/2013 at 09:08 |
Asa cum spune Berenger, singurul atu al Schengenului in clipa asta este din punct de vedere economic, pe fluxul de marfuri catre vest care nu ar mai avea costurile de “ars manganul prin vami”.
In rest si eu sunt de acord cu ce zice Corlatean, din punct de vedere personal nu exista decit o diferenta minimala ca nu mai treci pe la pasapoarte cind te duci in vest.
05/03/2013 at 01:39 |
Imi place opinia ta mai nuantata decat cea a lui Berenger. Si in ce priveste singurul atu al Schengenului repet: cum rezolva Elvetia treaba, cand prin Elvetia trec pe axa nord sud cele mai multe marfuri (din Germania/nordul Europei, Franta, catre Italia, sau invers)? Cu o infrastructura de autostrazi, cai ferate, tuneuri pe de peste 20 de km sub munti de peste 4000 de metri, si in granite puncte de control extinse pe mai multe benzi pentru camioane.
04/03/2013 at 12:30 |
N-am trecut inca_cu tirul in si din UK, nici pe platforma de tren nici pe cea de ferry. Sunt curios cum e cu cozile in vamile de acolo.
Ce spune guvernul prin vocea Corlateanului mi se pare corect. Hai sa nu ne mai scuturam atat de cojile de seminte ce ni se scuipa in cap. Greseala politicii externe din ultimii 20 de ani este ca s-au pus toate ouale in acelasi cos. Cizmarul ala necioplit de dinainte pare ca rezolva lucrurile mai bine in ansamblu pe capitolul asta. Odata puteam sa spunem ca jucam cu Israelul in timp ce ne aveam bine cu toate tarile arabe. Si cred ca am ratat fundamental mega piete precum China sau Rusia ca sa stam sa ne milogim sa ne vanda olandezul un ardei din plastic si niste flori de pus pe morminte … Ca eu nu uit cum ni s-a spus ca ce rau si falimentar este COMTIM care ducea cel putin o treime din carne la rusi si ca asa combinate mari si poluante nu s’a mai vazut. Asta doar pentru ca au vrut nemtii sa-si trimita ei carnaciorii acolo si nu le cadea la stomac concurenta.
04/03/2013 at 12:31 |
N-am trecut inca_cu tirul in si din UK, nici pe platforma de tren nici pe cea de ferry. Sunt curios cum e cu cozile in vamile de acolo.
Ce spune guvernul prin vocea Corlateanului mi se pare corect. Hai sa nu ne mai scuturam atat de cojile de seminte ce ni se scuipa in cap. Greseala politicii externe din ultimii 20 de ani este ca s-au pus toate ouale in acelasi cos. Cizmarul ala necioplit de dinainte pare ca rezolva lucrurile mai bine in ansamblu pe capitolul asta. Odata puteam sa spunem ca jucam cu Israelul in timp ce ne aveam bine cu toate tarile arabe. Si cred ca am ratat fundamental mega piete precum China sau Rusia ca sa stam sa ne milogim sa ne vanda olandezul un ardei din plastic si niste flori de pus pe morminte … Ca eu nu uit cum ni s-a spus ca ce rau si falimentar este COMTIM care ducea cel putin o treime din carne la rusi si ca asa combinate mari si poluante nu s’a mai vazut. Asta doar pentru ca au vrut nemtii sa-si trimita ei carnaciorii acolo si nu le cadea la stomac concurenta.
ABSOLUT ENERVANTI ASTIA DE LA WORDPRESS! imposibil sa comentez cu identitatea blogului meu de blogspot, ca “Adrian” de la analizaistoricoarhitecturala …
05/03/2013 at 01:49 |
Imi pare rau ca ai dificultati cu comentatul. Asa mi s-a intamlat si mie pe cateva bloguri blogspot, dar din vina autorului, care a setat ca doar inregistrati google sa poata comenta.
In rest ce sa spun, e o mare comedie, problema e ca media din Romania, si anumiti politicieni fac mare caz din “Schienghien”, cum zic ei. Problemele Romaniei sunt cu totul altele, si nicio tara din UE care o duce (relativ) bine, nu o duce bine pentru ca e in Schengen.
05/03/2013 at 03:21 |
Stii care a fost problema? pentru ca ai postat cu alt nick wordpressul a bagat primul tau comentariu la spam. Fara motiv.. Acum am vazut si l-am scos. Sper sa nu te mai bage acolo si daca te baga am eu grija sa te scot cat mai repede…
05/03/2013 at 18:03 |
De aia faceam “teste” la postarea anterioara …
04/03/2013 at 14:20 |
Cateva inexactitati: “exista tari care nici nu sunt in UE (cu atat mai putin in spatiul Schengen), Norvegia sau Elvetia.” – well, atat Norvegia, cat si Elvetia sunt in Schengen, chiar daca nu si in UE.
Exista avantaje concrete in desfiintarea controalelor la frontiere – si nu vorbesc aici de libera circulatie a cetatenilor romani, care e in vigoare si acum (sunt total idioti cei care cer sa nu fie primite Romania si Bulgaria in Schengen pentru a evita cine stie ce invazie, pentru ca romanii si bulgarii circula liber din 2007 si fara vize inca din 2002). Dar impactul principal e la nivel simbolic: ruperea cercului vicios al imaginii de tara de mana a doua care e tinuta pe la usi.
Cred ca abordarea pasionala e contra-productiva, e nevoie din partea clasei noastre politice de mai multa inteligenta, imaginatie, cooperare si disciplina: http://rational-idealist.blogspot.be/2013/03/dosarul-schengen-mize-si-incordari-ro.html
05/03/2013 at 04:09 |
Multumesc pentru corectare. Intr-adevar Norvegia si Elvetia fac parte din spatiul Schengen chiar daca nu sunt membre UE,a cest amanunt mi-a scapat pentru ca am pornit de la premisa gresita ca doar tarile membre UE pot face parte.
Insa si asa fiind, nu consider ca se schimba deloc in mare cea ce am afirmat sau intrebat.
Si chiar vreau sa folosesc ceea ce formulezi foarte bine: “impactul principal e la nivel simbolic: ruperea cercului vicios al imaginii de tara de mana a doua care e tinuta pe la usi”
In primul rand este o chestiune simbolica, cum spui. Si la fel de corecta este formularea “imagine”.
Ce as avea eu de obiectat este ca imaginea de tara serioasa nu se castiga prin aderarea la spatiul Schengen, se castiga prin multe alte demersuri care demonstreaza atat coloana vertebrala cat si inteligenta, fie ea testata prin urmarirea propriilor interese si prioratitati. Acolo a fost problema si poate fi in continuare, in niciun caz aderarea la Schengen.
In oglinda, atitudinea tarilor si politicienilor care blocheaza declarat sau pe ascuns aceasta aderare, este cel putin la fel de simbolica, de imagine, ca sa nu spun ipocrita.
Si ca sa fiu foarte clar, cum spuneam si mai sus: existau si exista multe motive intemeiate. trebuiau sa spuna asta din start cu totii, si nu sa blocheze pe rand, in functie de apropierea alegerilor din tarile respective
Cum au procedat ei a fost o incercare sa trimita la inaintare aeasta tema in scopuri electorale, si nu cred ca au profitat de loc. De ex acum un an si ceva au trimis la inaintare Olanda, pentru a face pe plac unui Vadim Tudor al Olandei, Wilders, cooptat la guvernare ca sustinator a unui guvern minoritar. Acum e randul Germaniei, CDU/CSU. Pentru ca sunt alegeri in Germania si in bavaria in toamna. Tocmai CDU si CSu cre au sprijinit din plin cu bani si mijoace mediatice guvernarea lui basescu/boc, au finantat sinecuristii lor din media, si au facut cea mai gretoasa operatie de dezinformare pe care am vazut-o eu vreodata in media germana, cu ocazia suspendarii lui basescu.
Iti spun eu nici macar cu impact electoral sau de imagine, sau de ecou media pentru ei. Sunt reflexe pavloviene, presupuse strategii, pentru ca nu au niciun efect. problemele acestor partide si guverne sunt mult mai mari. Ei incearca dar nu le vor putea acoperi niciodata cu aceste teme sugerate si pregatite ca diversiuni. In Germania nu a fost nicio stire pe aceasta tema, in schimb multe alte scandaluri.
Deci Schengen, ce-am avut si ce-am pierdut? nimic, zero nada, nici Romania, nici cei care sunt prieteni cu Basescu in PPE, dar care cred ca vor obtineun vot in plus pt ca se opun aderarii Romaniei la Schengen.Un circ ieftin si penibil, chiar gretos, nationalist, politicianist, PPeist,