Amanarea neconstitutionala a alegerilor mai poate fi impiedicata. AMR 5 zile!

Ieri, societatea civila, cetatenii care s-au implicat activ intr-o chestiune politica, au reputat o uriasa victorie. Cu toate ca numarul lor nu a fost, inca, prea mare! Dupa doar patru zile de campanie, inceputa pe internet si pe media dupa demisia doctorului Raed Arafat, doua demonstratii, miercuri la Cluj, si joi la Targu-Mures, Basescu a ordonat (neconstitutional) retragerea proiectului de modificare a legii sanatatii, inca inainte ca vineri sa iasa in strada cetateni ai Bucurestiului, Brasovului, Sibiului si Timisoarei.

Aceasta victorie neasteptata a cetatenilor simpli, a societatii civile care se exprima in media sau pe internet, demonstreaza ca forta ei a fost autosubestimata in ultimii ani. Sunt de parere ca cei care au prins gustul mitingurilor, a campaniilor, cei care cu toate ca noua lege a sanatatii a fost ingropata raman la fel de nemultumiti, au acum obligatia sa lupte impotriva comasaii alegerilor, un abuz la fel de grav, si caruia ne mai putem impotrivi doar timp de cinci zile.

Despre aceasa “comasare” a alegrilor voiam sa scriu inca din luna decembrie. Pentru mine este tema numarul 1 a acestor zile si a ultimelor doua luni. Modificarea legii electorale, cea mai importanta lege organica, prin angajarea raspunderii guvernului in pragul Craciunului, adica fara dezbatere parlamentara, pentru a amana alegeri libere la termen si a prelungi mandatele alesilor in mod retroactiv, inseamna un nou atac la adresa democratiei.

Foarte clar: prelungirea retroactiva a mandatului unui ales este neconstitutionala si inseamna un precendent foarte periculos, care daca nu este combatut din start ar permite amanarea tuturor alegerilor libere din Romania. Daca maine mandatul alesilor locali este prelungit retroactiv, fara dezbatere in parlament, poimaine, mandatul tuturor parlamentarilor se poate prelungi sine die, si la fel cel al presedintelui. Un principiu de baza din justitie si dreptul economic sau constitutional este neretroactivitatea reformelor. Daca ar fi ca intr-adevar o majoritate sa voteze prelungirea mandatului alesilor, acesta modificare paote fi valabila doar de acum incolo, adica dupa urmatoarele alegeri, pentru noul ales.  Nu mentionez acum pe larg alte aspecte la fel de importante cum ar fi incompatibibilitatea cu recomandarile Consiliului Europei, Comisia de la Venetia, care sunt la mintea cocosului (campaniile si alegerile locale, regionale si nationale trebuie sa se desfsoare in date diferite, pentru ca la scrutin este vorba de chestiuni diferite, iar cetateanul trebuie sa se informeze separat pe chestiunile separate, pentru a putea vota in mod util püentru el si pentru comunitate).

In speta comasarii alegerilor impresia mea este ca mult prea devreme s-au resemnat prea multi dintre politiceini, comentatori politici, si din societatea civila!

Amanarea alegerilor inca nu e lege! Nu a fost votata si dezbatuta, si a fost bagata pe usa din dos in parlament, printr-o procedura care la fel nu mai are ce cauta in politica romaneasca (angajarea raspunderii trebuie inlocuita cu votul de incredre, adica o majoritate a parlamentarilor trebuie sa voteze o lege).

Curtea Constitutionala va delibera in urmatoarele patru zile si se va pronunta pe 18 ianuarie. Ceea ce va decide Curtea Consitionala depinde de fiecare dintre noi, de presiunea ceatenilor si a societatii civile. Asa cum numirea judecatorilor la CCR este inca una strict politica, si orice jurist de intreprindere poate ajunge judeator constitutional, asa si deciziile CCR pot fi influentate si din afara mediului politic din care au fost numiti judecatorii.

Chiar acum o saptamana eram de parere ca exista o sansa ca o majoritate a judecatorilor CCR, cinci, sa respinga pe buna dreptate ca neconstitutionala comasarea alegerilor. Si sunt acum de aceata parere, si depinde de noi toti ca aceasta sansa sa creasca pana pe 18 ianuarie.

Daca majoritatea judecatorilor va declara totusi ca din punctul ei de vedere amanaea unor alegeri la termen este constitutionala atunci vom avea de-a face cu numeroase implicatii pe diferite paliere:

– Curtea Constitutionala in forma actuala se va descalifica definitiv ca aparator suprem al Consitutiei si al democratiei in Romania.  Lupta atunci va continua in alte planuri.

-Presedintele Basescu ar avea atunci ultima decizie daca aceasta lege va fi promulgata sau reintoarsa in parlament. Nu ma indoiesc ca ar promulga-o cu ochii inchisi, totusi cetatenii, cei care azi au cerut alegeri anticipate si demisa guvernului la Bucuresti, vor avea inca un motiv sa-i strige parerea lor.

– Un CCR astfel compromis va fi pe termen mediu inlocuit cu o alta arhitectura de Curte Constitutionala. Numirile politice, si lipsa oricarei pregatiri juridice adecvate nu vor mai putea fi permise in viitor. Asa cum au anuntat deja lideri ai PNL si PSD, daca acum CCR dovedeste definitiv ca este o sluga a unui presedinte autoritar, atunci judectorii CCR trebuie alesi din cadrul CSM, iar conditiile pentru membrii CSM elgibili a fi judecatori la Curtea Constitutionala trebuie inasprite.

– Trebuie trase in sfarsit si la nivel extern toate semnalele de alarma. Europarlamentarii PSD au tematizat deja, spre lauda lor, abuzul amanarii alegerilor in Parlamentul European (a se vedea intre altele aceasta luare de pozitie a europarlamentarului PSD Corina Cretu). Exista ina mult mai multe parghii de sensibiliza guvernele, cancelariile, parlamentele si ONG-urile din Europa. Care dupa ce in mod absolut neglijent au inchis prea mult ochii in fata situatiei din Ungaria, reactioneaza acum foarte tarziu dar foarte ferm. Chiar daca Merkel si Sarkozy au clacat si nu au obiectat atunci cand prietenul lor popular din Ungaria a facut sa nu mai existe, intre altele, o justitie independenta, o media sau o banca nationala independenta, o constitutie liberala in spiritul european, si a scris in lege ca ca masurile care pana acum se adoptau cu majoritate de 51% in parlament vor putea fi modificate doar cu o majoritate de doua treimi (adica niciodata), Ue nu va mai ignora de acum incolo derapaje antidemocratice in nicio tara membra. Stim ca asemenea lucruri se intampla si in Romania, paote nus e stie la Bruxelles. Acolo acum doua zile comisarul european Olli Rehn a anuntat ca Ungaria risca sa nu mai primeasca fonduri UE. O masura foarte dura, dar care mi se pare legitima pentru a exercita presiune asupra unui guvern autocrat.

Basescu vrea sa amane alegerile din Romania! Il lasam sa o faca?

– Pe langa aceste masuri trebuie tematizate si discutate si oricare alte propuneri menite sa atraga atentia asupra acestei probleme si sa cotribuie la rezolvarea ei fie si aprtiala. Vreau sa rapsund astfel si la postarile si invitatiile lui Gondolin Shador, Lilick (inclusiv opiniile exprimate de Gheorghe Piperea acolo), ale Alinei Gorghiu.

1. In ce priveste propunerile lui Gondolin le consider absolut binevenite. Sigur se pot discuta detalii sau nuante, insa principul care sta la baza lor, si anume ca toate masurile pentru a preveni amanarea alegerilor locale trebuie luate in considerare, si ca insasi alesii locali ai opozitiei trebuie sa ia parte intr-un fel sau altul la aceasta lupta, este unul corect. Alesii locali ai PNL (sau PSD) nu sunt o casta privilegiata care ar trebuis a se bucure pe ascuns daca in mod neconstitutional Basescu le extinde mandatul retroactiv cu sase luni. Ei sunt victimele cenralizarii si politizarii alocarii de fonduri de la centru, depozitarii increderii majoritatii alegatorilor din comunitatile lor, a majoritatii la nivel national, care s-a saturat de abuzurile nedemocratice . Si chiar daca ei aprope toti au sanse mari de a fi realesi, indiferent cand se desfasoara alegerile, exista si alti alesi sau candidati locali ai PNL sau PSD, aflati in opozitie la nivel local, care au de castigat primarii si batalii importane, de exemplu la Cluj, Brasov si Iasi. Cu totii, si cei in functii si ceilalti, stiu ca amanarea alegerilor pe langa a fi neconstitutionala, si a fi in defavoarea autonomiei locale, este o incercare disperata, si pe cat de nerusita pe atat de paguboasa, a portocaliilor de a-si crea un avantaj electoral. Daca ar exista un interes miop si contraproductiv al alesilor locali din PNL si PSD in functie, de a mai sta jumatate de an in plus in functie, nu ar pute fi niciodata interesul general, al alegatorilor sau al partidelor respective. De aceea sustin discutatarea propunerilor lui Gondolin, si cred ca ar fi bine ca conducerile partidelor de opozitie sa se consulte cu alesii locali din PNL si PSD pentru a discuta masuri.

2. Sunt de acord si cu cele spuse de juristul Gheorghe Piperea, si citez aici un fragment foarte important:

Ideea, in esenta ei, este foarte interesanta. Nu sunt de acord cu finantarea de catre ong-uri a unor alegeri locale (partiale) la termen sau anticipate. Democratia se sustine cu bani pubici, din taxele platite de toti. Prefer sa platesc pentru aceste costuri decit sa platesc calatoriile cu elicopterul ale dlui Igas. Pe de alta parte, nu vad de ce solutia s-ar limita la comunitatile locale unde exista majoritate de alesi locali usl. Nu suntem toti intresati de pastrearea regulilor democratice? Chiar si minoritari fiind, alesii locali pot declansa asemea demersuri. E adevarat ca alta este caderea actiunii daca ea este facuta de presedinti de consilii judetene sau de primari.
Pentru a avea eficienta, demersul politico-juridic trebuie sa inceapa repede, in comunitati locale importante, cu vizibilitate nationala. Actiunea in instanta ar trebui sa sustina inaplicabilitatea legii de comasare a alegerilor (intrata deja in vigoare), pe motiv ca incalca dreptul comunitar european. Acest lucru este permis de art. 148 alin.2 din Constitutie (ma scuzati pt amanuntul tehnic, dar Lilick a apelat la mine in calitate de jurist…). O instanta va putea constata ca, nefiind aplicabila aceasta lege, iar mandatul alesilor locali fiind de 4 ani, inseamna ca din iunie 2012 nu mai exista alesi locali (nu se poate sustine nici varianta intermiatului, intrucit doar legea comasarii alegerilor permite o asemenea concluzie; or, aceasta lege ar urma sa fie declarata inaplicabila). De aceea, practic instanta ar trebui sa oblige autoritatile centrale sa demareze procedura alegerilor (partiale, pentru localitatea in cauza). Eu as merge mai departe si, dupa trecerea termenului din iunie 2012, as ataca in contencios administrativ toate actele administrative emise de autoritatile locale, sustinind in actiunea ca, intrucit legea comasarii alegerilor este contrara dreptului comunitar, este inaplicabila si, deci, nu exista interimat, ci mandatul alesilor locali este incetat de drept.

Tags: , ,

One Response to “Amanarea neconstitutionala a alegerilor mai poate fi impiedicata. AMR 5 zile!”

  1. Gondolin Says:

    singurul comentariu pe care il fac este acela ca, in articolul neu porpuneam demisia TUTUROR alesilor locali USL, inclusiv acolo unde USL nu are majoritatea calificata in CL sau CJ. Ratiunea: deoarece acesti alesi sunt demisionari, iar partidele membre ale USL vor refuza sa faca numiri pe posturile vacante (de pe lista de candidati cu care au participat la alegerile locale) rezulta in mod necesar ca puterea va fi obligata sa faca alegeri anticipate in parctic toate circuscriptiile electorale (fie chiar si numai pentru un singur ales local). Dispare astfel criteriul economic invocat de guvern pentru comasarea alegerilor: daca faci alegeri locale anticipate in 90% din circumscriptii, de ce nu ai face alegeri locale la termen, pentru aceeasi cheltuiala?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: