Autostrada Transilvania rupta in bucati si reziliata sine die – Clujul izolat – Boc umilit de proprii ministri

Stiri foarte grave vin de la Bucuresti: guvernul Romaniei prin ministerul Transporturilor reziliaza contractul cu Bechtel pe toate tronsoanele mai putin cel aproape finalizat (Suplacu de Barcau -granita romano-ungara).

Lucrarile vor mai continua doar la acest tronson (in 2012 cu finalizare in 2013; pentru ca probabil 2011 nu e un an potrivit pentru constructii), si la un tronson minuscul de 24 de km de la Cluj catre Zalau, care va fi licitat abia la sfarsitul lui 2011/inceputul lui 2012.

Practic, prin aceasta reziliere, vanduta in mod mincinos ca un mare succes de reducere a costurilor, guvernul Boc se leapada de Autostrada Transilvania, o ingroapa, isi creaza pretextul necesar pentru a nu mai finanta-o pana la alegerile din 2012, si pune cruce dezvoltarii economice in Transilvania si in Cluj.

Scandalul major, de o gravitate enorma, implicat de aceasta reziliere este amanarea tronsonului Cluj Vest (Gilau) – Suplacu de Barcau (Bihor). Fara acest tronson, intermediar intre cel construit deja si cel bihorean care este partial finalizat, nu exista Autostrada Transilvania!! Fara el tronsonul bihorean este o adevarata “autostrada catre nicaieri”, lipsita de orice fel de utilitate in lipsa continuarii. Orice program guvernamental de investiti in infrastructura ar trebui sa contina – ca prioritate zero – inceperea imediata a lucrarilor la acest tronson!

Sa facem o mica estimare: cand va fi inaugurat (cel mai devreme) si dat folosintei acest tronson, vital pentru Autostrada Transilvania?

Pentru a gasi un raspuns, in opinia mea foarte plauzibil, la aceasta intrebare ma folosesc de o comparatie intre acest tronson si tronsonul bihorean (Suplacu-Bors).

Tronsonul bihorean, are 66 de km, este unul in campie (deci mai usor de realizat), la el se lucreaza de sase ani, constructiile mai importante (poduri, viaducte) sunt deja executate, gradul de finalizare fiind apreciat la peste 50%.

Cu toate acestea termenul de finalizare este sfarsitul lui 2013!

In comparatie: tronsonul Cluj Vest – Suplacu este mai lung (in total 100 de km), in relief mult mai greu (trebuie sa parcurga cinci trecatori peste cinci dealuri sau munti), iar la el nu s-a lucrat pana acum niciun kilometru. Acest tronson trebuie licitat (nu inainte de sfarsitul anului 2011). Sa mai adaugam la problema urmatoareale date: in bugetul 2011 nu este alocat niciun leu pentru Autostrada Transilvania, iar anul 2012 este unul electoral in care prioritatile bugetare sunt pomenile electorale.

Astfel este usor de estimat faptul ca lucrarile de constructie a tronsonului Cluj Vest (Gilau) – Suplacu nu vor demara inainte 2012, si, avand in vedere lungimea si dificultatea tronsonului, si timpii de executie a celorlalte tronsoane, nu va fi finalizat inainte de 2015! Cel mai devreme… si nefiind excluse alte intarzieri datorate alegerilor, licitatiilor, contestatiilor, schimbarii guvernului sau lipsei de fonduri.

In concluzie, cel mai important si prioritar proiect de infrastructura, pentru Crisana, Transilvania, Moldova, in loc sa fie abordat cu urgenta necesara, este amanat. Cu consecinte dezastruase pentru toate regiunile mentionate dar in special pentru Cluj. Clujul, privat pentru inca cel putin cinci ani de legatura de care are nevoie ca de oxigenul din aer cu infrastructura europeana, ca ramane in starea sa de izolare, stagnare si regres economic. In tot acest timp va pierde si mai mult teren fata de alte orase mari din Romania si din vecinatatea europeana cu care se afla in competitie pentru investitii economice.

Ieri, in cadrul emisiunii “Clujul in Realitate”, pe postul local Realitatea TV Cluj, directorul Ziua de Cluj, Rares Bogdan, a facut o dezvaluire: surse de la Bucuresti, din cadrul partidului de guvernamant, au explicat jurnalistilor de la Ziua de Cluj, ca rezilierea contractului cu Bechtel, si amanarea lucrarilor, ar fi o demonstratie de forta a gruparii ne-ardelene din partid, a ministrului Boagiu, si a altora, si o sfidare deschisa la adresa premierului Boc si a reprezentantilor clujeni ai partidului. Informatia a fost confirmata de catre sursele alzui invitat al emisiunii, senatorul PSD Bota. O informatie care nu ma surprinde avand in vedere ca fostul ministru al Transporturilor Dobre (cel care a blocat lucrarile la autostrada timp de doi ani, si a reusit o “renegociere” cu Bechtel in urma careia pretul ei s-a triplat) detine o functie de conducere in ministerul Transporturilor, sau luand in calcul afirmatiile altui ministru al Transporturilor, Berceanu, care spunea ca “autostrada Transilvania nu reprezinta o prioritate si a fost si este o prostie!”.

Din toata aceasta poveste reiese clar care este “statutul” premierului Boc la bucuresti, si care sunt foloasele pentru orasul si judetul Cluj de pe urma guvernarii portocalii-udemeriste de la Bucuresti…

“Autostrada nu se discuta, se executa” (Boc, 2008)/ Santierul abandonat al autostrazii la Gilau.

P.S. Un articol din Cotidianul care contine informatii din cadrul UDMR confirma ceea ce spuneam: fabricarea unui “dosar” pentru ministrul Mediului Borbely, are legatura cu proiectul Rosia Montana Gold Corporation.

Tags: , , , , , , , , , , , , , , ,

15 Responses to “Autostrada Transilvania rupta in bucati si reziliata sine die – Clujul izolat – Boc umilit de proprii ministri”

  1. Arogantu' Says:

    Scirbit de-atitea umilinte pe care le indura zilnic de la te miri cine, Boc se hotaraste sa demisioneze.

    Ai auzit un banc mai bun decit asta ?
    Baga-l aici !

  2. Arogantu' Says:

    😀

  3. Adrian Says:

    Eu in general sunt foarte sensibil la aluziile referitoare la deciziile “de la Bucuresti” pentru ca sunt din Bucuresti. In ziua de azi prim-ministru este Boc iar el nu este sub nicio forma bucurestean. Nici madam Boagiu nu este, vine din plapuma basesciana de la Constanta. De fapt, sunt mai multi transilvaneni in guvern decat din toate regiunile.Singurul bucurestean este umilul Baconski. Mai mult, de-a lungul ultimilor 20 de ani singurii prim ministri in timpul carora s-au intamplat niste lucruri mai mult sau mai putin incadrabile la “pasi inainte” au fost bucurestenii Petre Roman, Adrian Nastase si Calin Popescu Tariceanu.
    Va rog sa nu mai folositi chstiunea asta cu deciziile “de la Bucuresti” caci ele sunt corecte doar topografic, decidentii sunt toti proveniti din partile “asuprite” dupa cum rezulta din luarile de pozitie ale celor din tara.
    Eu cred ca Bucurestiul a fost facut praf cu largul concurs al primarilor Ciorbea, Basescu, Videanu, toti veniti in Bucuresti de prin alt parti. E adevat insa ca lovitura de gratie i-o da Oprescu, bucurestean get-beget …

    • transildania Says:

      Inteleg sensibilitatea, si sa stii ca mereu sunt foarte atent sa ma explic cum trebuie si sa fiu bine inteles, ca nu am o problema cu bucurestenii, sau sa insinuez ca lucrurile care vin de la Bucuresti ar fi rele din cauza asta.
      Cred ca m-am exprimat destul de clar topografic, si tocmai in sensul celor spuse de tine, ca Boc, in chestiunea autostrazii, nu face nimic pentru ea, si ca oricat ar pretinde el acest lucru (sau altii in numele lui) este umilit de alte grupari din partid (nu de catre bucuresteni), chiar daca formal este presedintele partidului si primul ministru.

      • Adrian Says:

        Teoria e insa foarte larg raspandita in special in zonele de vest si nord-vest cum ca “aia de la Bucuresti”, “Miticii” sunt cauza relelor si insuficientelor de la ei acasa. Eu cred ca nu un mitic a dat cu buldozerul in Sarmizegetusa de exemplu. Nu cred ca un mitic de la Bucuresti a decis rascolirea cetatii Alba Iulia. La Rosia Montana nu un mitic saboteaza orice alternativa economica la cianuri ci primarul si CJ. Apoi se zice ca aia de la Bucuresti ii lasa in mizerie pe localnici daca nu aproba “invstitia” cianotica. Si asa mai departe. Si cum spuneam, decidentii de top sunt mai intoteauna proveniti din alte parti ale tarii decat din Bucuresti.

        • transildania Says:

          Eu nu am zis niciodata ca vin rele de la bucuresteni. Multe rele vin insa de la guvernul central cu sediul in Bucuresti (indiferent ca e populat de ardeleni, dobrogeni, olteni). Centralizarea in vigoare, si alocarea profund corupta si ineficienta de fonduri (colectate in toate regiunile) de la centru este un cancer pentru Romania.
          Uite chiar cu o zi dupa ce autostrada transilvania se amana sine die (dupa ce de doi ani nu se lucreaza la ea nimic) Boc si Boagiu (ne-bucuresteni, nota bene) se plimba pe santierele Bucuresti-Ploiesti si Bucuresti-litoral, unde se construieste de zor. E nevoie de orice autostrada, si de cele care leaga Bucurestiul de mare si si de munti, ca sa nu fiu inteles gresit. Insa este novoie si de altele. Nu am nimic ca aceste doua sa se construiasca, in acelasi timp insa sa se construiasca si de la Cluj catre Ungaria.
          Alt exemplu: in Bucuresti se inaugureaza pasaje fooarte scumpe si foarte utile, si necesare. In CLuj nu s-a mai construit un pod de 20 de ani.. Nu sunt de vina bucurestenii, insa ceva nu e in ordine.
          Iar proiectul Rosia Montana este unul sustinut de ministerul Industriei, de ministerul Culturii acum cu sediul la Bucuresti, si promovat prin mituirea si cumpararea conducerilor centrale a mai multor partide.

          Iar proiectul

  4. Valentin Lungu Says:

    Sper sa nu ai dreptate …. in legatura cu cospiratiea de amanare…dar cat despre acel 2015 in arice varianta eu nu m ai cred nimic….sper sa se schimbe puterea si sa se dea bani pentru acest proect si sa nu se mai dea vina pe lipsa banilor ca e criza! tocmai pt ca e criza si nu ai ce produce si vinde trebuie sa fac autostrazi pe datorie mai lucreaza lumea si pregatesti motoarele pentru dezvoltare.

    • transildania Says:

      Bunvenit pe blog, Valentin.
      Si eu sper sa nu am dreptate…
      Insa chiar astazi citeam mai multe opinii ale unor politicieni foarte avizati (Nicoara intre altii), care spuneau ca licitatia va fi in 2012, si ca nu se va lucra nimic pana in 2013! Iar eu cand am scris articolul am pornit de la premisa ca lucrarile vor incepe in 2012…

      In rest e chiar cum zici: tocmai pentru ca e criza trebuie investit rapid in infrastructura, ea atrage investitii si se amortizeaza triplu si cvadruplu, chiar si la preturi Bechtel.

      • Valentin Lungu Says:

        un marinar fost ministru de transport care zicea candva ca romania nu justifica autostrazi spune totul….adica tocmai base pus acolo sa faca drumuri el zice ca nu e nevoie….mai bine era grandoman si ambitios si le facea si daca nu era nevoie

      • Arogantu' Says:

        Ar fi o mica problema cu investitiile in infrastructura: finantarea.
        Prin PPP s-ar putea asigura finantarea chiar in conditiile restrictive ale unui deficit de maxim 3% si ale unei penurii cronice de fonduri, dar singura piedica in calea eficientei acestei metode este coruptia generalizata intretinuta cu buna stiinta de actualii guvernanti. Coruptie care impinge costurile la cote ametitoare si descurajeaza investitorii seriosi.

        • transildania Says:

          In opinia mea PPP nu este un instrument folositor pentru constructia de autostrazi, ci mai mult un alt pretext de amanare a construirii lor:
          – s-a vazut ca proiectul Comarnic-Brasov anuntat cu surle si trambite acum un an jumate ca mare investitie in regim PPP, a esuat lamentabil.
          – povestea ca vine firma cu banii si pe urma si-o recupereaza sunt snoave ale politicienilor. Nicio firma nu are 2 miliarde de euro pe care sa-i puna jos ca avans si pe care sa sa-i recupereze in 30 de ani.
          – investitia in autostrazi este absolut prioritara si se amortizeaza singura prin investii, cresterea PIB, incasari marite de taxe, de aceea autostrazile chiar pot fi facute din datorie publica, chiar daca aceasta ar depasi 3% din PIB
          – nu sunt de parere ca Romania ar trebui sa detina un sistem de autostrazi cu taxe la bariere ca si Franta, Italia, ci unul ca Austria, Ungaria sau Cehia. Nu trebuie sa inventam roata, trebuie sa facem numai ce au facut maghiarii.

  5. Stefan Zoltan Marina Says:

    Despre Bucuresti/bucuresteni, numai de bine. Ar fi cea mai curata capitala europeana daca n-ar veni ardelelenii sa le faca mizerie. Cat despre cersetori, cei mai multi la mia de locuitori, evident, au venit (in Bucuresti, unde altundeva?) din “vest” si “nord-vest” (firesc). Blanzii bucuresteni, nu sunt lasati sa ia decizii. Ca de-ar fi altfel… ne-ar arata ei. Tara ar fi dupa “chipul si asemanarea” capitalei. Curata, cu oameni harnici si cinstiti. Ardeleni, “treceti” (inapoi) muntii! Bravos natiune! “Tara arde” (sau se scufunda? grea intrebare, serioasa dilema) si mi… bucuresteanu’ “se piaptana” Sau scarpina.

  6. transildania Says:

    Articolul a fost preluat de Cotidianul:
    http://www.cotidianul.ro/autostrada-transilvania-rupta-in-bucati-si-reziliata-sine-die-clujul-izolat-boc-umilit-de-proprii-ministri-153909/

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: