Implicatiile marelui scandal politico-mediatic “News of The World”

Ieri a aparut ultima editie a saptamanului britanic “News of the World”. Proprietarul publicatiei, trustul News International patronat de Rupert Murdoch a fost obligat sa-l inchida in urma unei anchete penale prelungite. Reputatia trustului lui Murdoch se afla la un nou minim istoric, conservatorii sunt sifonati. Cazul ne invata cum functioneaza opinia publica, justitia si parlamentul intr-un stat democratic.

“News of the World” a fost o publicatie britanica care a “murit” la o varsta considerabila de peste 168 de ani. Candva detinea si o reputatie. Dupa ce a fost preluat de magnatul australian Rupert Murdoch saptamanalul (cu un tiraj de circa doua milioane), s-a transformat tot mai mult intr-un tabloid de scandal, care amesteca campanii politice cu can-can-uri si stiri de senzatie despre celebritati.

Din punct de vedere politic, NOTW, ca si toate publicatiile lui Murdoch, sustinea in mod deschis si partizan partidul conservator, clama nationalismul britanic, respectul fata morala, legi, fata de monarhia britanica sau de armata, avea o pozitie anti-europeana, si ataca orice adversar politic al conservatorilor.

Cum s-a ajuns la inchiderea rusinoasa a NOTW?

De mai bine de cinci ani exista dezvaluiri de presa despre practicile criminale ale redactorilor si editorilor NOTW. Anchetele politienesti, parlamentare si penale au culminat in ultimele saptamani cu arestarea preventiva a principalilor redactori.

In toti acesti ultimi ani “jurnalistii”, redactorii si editorii NOTW au contractat detectivi particulari, fosti politisti, si experti in telecomunicatii, pentru a proceda la cea mai ampla actiune de interceptari telefonice si de violare a secretului corespondentei. Mesageria vocala a sute si mii de peronalitati, din toate domeniile, a fost interceptata pentru a se ajunge la informatii confidentiale.

Confruntati cu acuzatiile in anchete penale, editorii ziarului au comis sperjur, afirmand ca nu stiau de asemenea practici, si ca nu le-au aprobat.

Cateva exemple din lunga lista a faradelegilor:

– In 2006 redactorii NOTW au interceptat telefonul Printului William. In urma anchetei penale redactorul sef care se ocupa de Casa Regala britanica a fost arestat si condamnat la patru luni de inchisoare.

– In cazul unei eleve disparute (si ucise de un criminal in serie) detectivii contractati de NOTW au spart mesageria vocala a mobilului fetei, si au sters unele mesaje, distrugand probe in cazul crimei, si creand o falsa speranta familiei si publicului ca fata s-ar mai afla in viata.

– Saptamana trecuta au aparut dezvaluiri in presa britanica, ca NOTW ar fi interceptat convorbirile rudelor soldatilor britanici ucisi in razboiul din Afganistan. Ca urmare Asociatia Veteranilor de razboi a rupt indelunga colaborare cu NOTW.

Trustul lui Rupert Murdoch nu a inchis NOTW de buna voie, a fost fortat sa o faca de imenul scandal mediatic, politic si juridic, in urma caruia principalii contractori de publicitate in paginile ziarului si-au retras publicitatea pentru a nu mai fi asociati cu ziarul.

Cateva implicatii politice:

* Conservatorii ies foarte sifonati din acest scandal. Andy Coulson, pana in 2007 editorul NOTW (cand a fost obligat sa plece in urma primelor condamnari, si a mintit ca nu stia de practicile din redactie) a fost imediat luat in brate de David Cameron, pentru a ocupa postul de director de comunicatii al Partidului Conservator. In urma cu trei zile el a fost arestat si eliberat pe cautiune, investigatiile penale impotriva sa continua.

* Rupert Murdoch a incercat sa intervina pe langa prim-ministrul de atunci Gordon Brown, pentru a-i cere sa se implice pentru stoparea investigatiilor.

* In tot acest timp imperiul lui Murdoch intentioneaza sa preia 100% din actiunile trustului media British Sky. Consiliul Concurentei din Marea Britanie s-a opus acestei tranzactii pentru ca ar crea un monopol pe piata de media si a publicitatii din media. Ministrul liberal al Comertului, Vince Cable, responsabil de aprobarea tranzactiei s-a opus crearii acestui monopol. Murdoch a intervenit pe langa Cameron, si toate publicatiile sale au declansat un atac furibund la adresa lui Cable si a partidului liberal. In urma sa Cameron a luat ministrului liberal atributiile de paznic al pietei liberele si de garant al concurentei. Inca odata este evident cine apara principiile ecomiei de piata in Marea Britanie.

* Scandalul mai ilustreaza inca odata ipocrizia presei pro-conservatoare din trustul Murdoch, care clameaza valorile conseervatoare, dar incalca legile si nu respecta Familia Regala, sau familiile victimelor unor crime, sau a veteranilor de razboi.

* Pozitiv in acest scandal este finalitatea sa, faptul ca publicatii de calitate ca si The Guardian, New York Times, sau Daily Telegraph au dezvaluit practicile criminale, media si opinia publica au reactionat, anchetatorii si justitia si-a facut treaba, iar marile corporatii contractoare de publicitate au luat o atitudine morala si civica retragand publicitatea in ziar, ceea ce a dus la inchiderea sa.

Tags: , , ,

2 Responses to “Implicatiile marelui scandal politico-mediatic “News of The World””

  1. adrian Says:

    Grav e ca exista si niste rame prin serviciile de protectie ale reginei care ar fi vandut informatii. Rusinos. Remarcabil e insa faptul ca si-au retras firmele publicitatea. Astept si la noi asa ceva. Cred insa ca nu sunt suficient de tanar sa prind deznodamantul :))

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: