Despre poduri si pasaje, bucurestene si clujene

Ca sa nu fiu inteles gresit vreaus a subliniez din start: ma bucura foarte mult ca s-a inaugurat pasajul Basarabi in Bucuresti, oricat ar fi costat. Este o constructie de infrastructura utila: patru benzi denivelate. Este nevoie de mai multe, de foarte multe pasaje si poduri, si in Bucuresti si in restul tarii. Vestea ca s-a inaugurat unul, oricat de fireasca ar fi (si firescul in Romania e ceva extraordinar, si invers), este una excelenta.

Sa vedem insa care este situatia la Cluj, acum, in zilele in care s-a dat in folosinta un pasaj foarte scump dar necesar in Bucuresti:

* In Cluj nu s-a mai construit un pasaj sau un pod de pe vremea lui Ceausescu, cu toate ca parcul auto s-a inzecit de atunci. Ultimul pasaj s-a construit in anii 1980 in Manastur. Iar multe dintre pasajele existente necesita o renovare urgenta.

* Guvernuil Tariceanu a initiat proiectul autostrazii urbane est-vest, singurul in stare sa elibereze centrul orasului de avalansa de masini, singurul in stare sa fluidizeze traficul, si singura centura adevarata a orasului. Una dintre primele masuri luate de catre guvernul Boc nou instalat in decembrie 2009 a fost sistarea acestui proiect vital pentru Cluj.

* In schimb administratia locala Boc-Apostu, si mai tarziu guvernul Boc au mizat pe sosea, denumita in mod absolut fals “centura Valcele-Apahida”. Fals, pentru ca nu este o centura (din cate stiu centura este rotunda, sau cel putin un semicerc), pentru ca nu are nicio legatura cu autostrada Transilvania, pentru ca nu deserveste axa principala a traficului urban si de tranzit din Cluj (cea est-vest), si pentru ca chiar atunci cand se va finaliza nu va contribui cu nimic la scoaterea traficului existent din centrul orasului.

* Santierul soselei “Valcele-Apahida”, vizitat din nou, a suta oara, alaltaieri de catre premierul Boc, ilustreaza cel mai mare jaf in materie de constructie de infrastructura in Romania. Pretul acestei simple sosele cu doua benzi s-a triplat de la semnarea contractului, iar costul unui kilometru il depaseste pe cel al unei autostrazi!! Acest drum scurt de cativa kilometri este insa nefinalizat cu toate ca lucrarile au inceput acum sase ani! Mai multe detalii in acest articol din Ziua de Cluj.

* Clujul este traversat pe toata axa est-vest, de calea ferata. Pe aceasta lungime de circa zece kilometri calea ferata este traversata de doar cinci poduri. Ceea ce creaza probleme masive, si chiar pericole de moarte, asa cum arata urmatoarele trei exemple.

*O artera importanta pentru traficul rutier este cea care face legatura pe axa nord-sud intre Baciu/Dambul Rotund si Taietura Turcului/Grigorescu/Manastur. In absenta unui pod soferii stau la o bariera si cate o jumatate de ora si se formeaza cozi de sute de metri vizibile din satelit. Pentru a evita aceasta neplacere multi soferi sunt nevoiti sa intre in centrul orasului, congestionand si mai mult traficul de acolo. Cat ar costa un banal pod peste calea ferata acolo? Cu siguranta mai putin decat bugetul multianual pe panselute.

* In cartierul Someseni calea ferata taie mai multe strazi si vecinatati de artera principala si de statiile mijloacelor de transport in comun. Pentru a nu face un ocol de aproape doi kilometri, chiar si copiii in drum spre scoala sunt nevoiti sa treaca de doua ori zilnic sapte cai ferate, pe una dintre cele mai circulate cai feroviare, punandu-si zi de zi viata in pericol.

* In cartierul Marasti in zona IRA-strada Beiusului, deasemenea pietonii sunt obligati sa treaca aceeasi cale ferata sub pericolul mortii, mai ales ca sinele se afla intr-o curba iar aparitia unui tren nu se poate verifica La cativa metri distanta se afla un loc de joaca pentru copii.

Avand in vedere aceste fapte ma intreb si eu: Pe cand un pod nou in Cluj?? Trebuie sa moara un copil in drum spre scoala calcat de tren pentru ca in sfarsit sa fie facut macar un pod pietonal peste caile ferate? Cand se va stopa risipa de bani pe panselute si arbusti, si cand vor fi pusi in sfarsit edilii sa lucreze in folosul cetatenilor?  Cand xse va termina cu “las ca merge s-asa”-ul foarte pagubos?

4 Responses to “Despre poduri si pasaje, bucurestene si clujene”

  1. Sorin Cosoveanu Says:

    Da, si ca si cind povestea cu centurile n-ar fi suficienta, extindem si aeroportul! Si dupa acesta va fi gata, si cind vor incepe sa treaca mastodontii zburatori deasupra Clujului (cu poluarea si riscurile de rigoare!) atunci sa vezi inteleptii!
    Dar sute de milioane vor fi fost deja ingropate; si probabil se va recurge tot la solutia cea mai corecta – Aeroportul TRANSILVANIA, la Cimpia Turzii, in locul celui militar (si care ar deservi 3 judete!). Cu alti bani, bineinteles, ca tara are.

    • transildania Says:

      Corect, aeroportul ar fi urmatoarea tema. Inainte de extindere trebuia facuta o analiza temeinica. Pe locatia actuala majoritatea avioanelor isi fac zborul de apropiere la aterizare deasupra orasului, chiar si noaptea dupa miezul noptii, lucru care nu se intampla in nicio tara civilizata. in plus aeroportul nu are legatura cu autostrada sau cu reteaua de cale ferata.

  2. Stefan Zoltan Marina Says:

    Eu zic sa nu ne impacientam. Dupa cum se stie, iar UNII (politicieni, fireste) o stiu chiar foarte bine, Universul se dilata. Pana cand? Pana va face boc (onomatopee care indica sfarsitul; asemanator cu “bang”, care inseamna/a insemnat inceputul).
    Deci. De la “bang” (unii i-au zis “marele”) pana azi s-au si scurs 13, 75 mld. ani.. De azi pana la “boc” (unii ii zic “micul”) se estimeaza ca vor mai trece 100 mld. ani. Aceiasi unii, i-au zis “Big Freeze” ( marea inghetare). Ce inseamna 6, 12, sau 90-60-90 ani pana cand, oricum, totul va ingheta? Adica, de ce ne mai ingrijoram ca costurile (cacofonie la fix) pentru pasaje, centuri, autostrazi, cai ferate si alte asemenaea fleacuri tot cresc (daca pana si Universul creste?), pentruca oricum, vor ingheta? Costurile si Universul, fireste.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: