Mult mai mult decat o masura impotriva crizei

(UPDATE. Daca mai era nevoie de o confirmare: Cum se fac autostrazile in Romania – banii se taie exact acolo unde lucrarile sunt cele mai avansate)

Situatia infrastructurii este dezastruasa (am mai scris, si voi mai scrie),  aceasta fiind una dintre principalele cauze pentru fragilitatea economiei, pentru lipsa investitiilor straine si autohtone, pentru durata si gravitatea recesiunii economice, pentru lipsa de incredere a cetatenilor si a factorilor economici.

Romania are o infrastructura la nivelul anilor 1950, o parte a ei (cea feriovara de ex.) este abandonata si lasata prada degradarii. Decalajele fata de tarile vecine (ca sa nu mai vorbim de cele dezvoltate) sunt enorme.

Cu sau fara criza economica dezvoltarea infrastructurii moderne ar fi trebuit sa constituie o prioritate absoluta. Infrastructura a si fost “prioritate zero”, insa in sensul opus: nu a fost deloc o prioritate.

Prima masura a guvernului Boc a fost sa stopeze programul de infrustructura inceput. Autostrazi absolut necesare au fost amanate pe termen nelimitat. Drumuri expres si centuri absolut necesare pe care se cheltuisera deja fonduri pentru proiectare si studii au fost taiate dintr-o lovitura de pix. Cei foarte putini kilometrii de autostrada care s-au inaugurat in 2009 si care se vor inaugura anul acesta fac parte din proiecte incepute cu foarte multi ani in urma (Autostrada Transilvania, centura Sibiului) si la a caror amanare si tergiversare au pus umarul si ministrii transporturilor din PD. Pentru a se disculpa responsabilii dau vina pe oricine si orice.

Reteaua de cale ferata este intr-o continua degradare. Investitii in calea ferata nu au loc. Legaturi importante au fost avariate de inundatii. Unele dintre ele raman inchise la mai bine de un an (linia Brasov-Sibiu), altele linii neoperabile s-au adaugat cu ocazia inundatiilor din aceasta vara. Un exemplu din Moldova de nord:

Senatorul PDL de Suceava Orest Onofrei il roaga insistent pe ministrul transporturilor sa finalizeze unirea Bucovinei cu tara in domeniul transporturilor. “Bucovina inca este izolata de restul tarii si feroviar si aerian si rutier“”.(sursa)

Aeroportul care ar putea aduce tristi aproape de manastiri si alte obiective este nemodernizat. Linia de cale ferata este distrusa de inundatii. Modernizarea drumului national E85 a fost intrerupta la Roman.

Doi mari investitori straini si angajatori din Bucovina, firmele Schweighofer si Egger nu mai au cum sa-si transporte marfa pe calea ferata. Acum recurg la tiruri care congestioneaza si mai mult drumurile oricum proaste.

Romania are nevoie de un program strategic guvernamental de investitii in infrastructura. Klaus Iohannis a fost singurul politician care a sustinut acest imperativ. Sunt 100% de acord cu el.

Un program national pentru infrastructura este in acelasi timp si cea mai buna masura anti-criza. Ar necesita desigur o finantare, atat din venituri proprii cat din imprumuturi si fonduri nerambursabile. Bani sunt sau se pot gasi, scuze nu.


7 Responses to “Mult mai mult decat o masura impotriva crizei”

  1. Chrysthyan Says:

    Ai dreptate, infrastructura e vitala pentru orice economie.
    Dar nu au pus umarul ministrii transporturilor PDL la intarzieri ci a pus umarul ministrul transporturilor Traian Basescu, ala cu “Aici sunt banii dumneavoastra” si “Adio, flota!”.
    Insa am fost in Sibiu, centrul e superb dar strazile sunt sub orice critica. Asa ca…
    Recunosc ca Ardealul are soselele sub orice critica, fapt ce demonstreaza cum s-au distribuit banii in tara asta.

    • transildania Says:

      Centralizarea si alocarea fondurilor sunt teme conexe cu infrastructura. Este nevoie de o descentralizare chiar in ce priveste infrastructura, daca centrul nu face/repara strazi si tot ce mai e nevoie nu mai are nici un drept sa ia bani din teritoriu.
      Sibiului i s-a amanat centura timp de vreo 5 ani. Cand va fi gata va profita centrul Sibiului, alte orase sau comune de pe acolo nu au prevazute centuri nici macar la stadiul de proiect pe hartie.

      • Chrysthyan Says:

        Stiu, tocmai ca judetul Sibiu pacatuieste ca nu a votat niciodata partidele care au avut cutitul si furculita.
        Eu as muta capitala acolo.

        • transildania Says:

          Da, culmea e ca mai nou nici cine voteaza castigatorul nu are nici un folos: vezi Suceava, Cluj, Timisoara.

          Sunt si altii care spun ca ar trebui mutata capitala la Brasov de exemplu. Nu stiu, oricum nu cred ca e fezabil (schimbarea Constitutiei, opozitia bucurestenilor). Sa ramana la Bucuresti capitala dar sa se faca descentralizarea.

  2. Micawber Says:

    Insusi faptul ca e asa de important care e capitala demonstreaza ca Romania a ratat intrarea in modernitate si aici.

    • transildania Says:

      Corect. Insa singur mutatul capitalei in lipsa vindecarii unor boli nu va schimba nimic. Nu sunt de parere ca ar trebui schimbata capitala.

  3. Nu o spun doar eu … « transildania Says:

    […] o spun doar eu … By transildania … nu o spune doar Klaus Iohannis, o spun si […]

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: