O inventie miraculoasa: autostrada cu o singura banda

Despre o dezinformare mediatica ordinara

Cam acum o saptamana citeam o stire care suna foarte bine: in cateva zile se va inaugura centura orasului Lugoj. La unison toata media centrala prezenta centura in urmatorii termeni (surse intre altele: aici, aici si aici):

– centura ocolitoare in regim de autostrada

finalizarea primului tronson al coridorului IV european (cu alte cuvinte al autostrazii Arad-Timisoara-Deva-Sibiu)

– costuri de 2 milioane de € pe kilometru (20 de milioane de euro, dintre care 75% fonduri europene pentru 10 kilometri)

– un tiltu suna asa: “Centura Lugoj – primii kilometri de autostrada la pret european, 2,2 milioane de € pe kilometru“; Constructorul portughez este citat astfel: “Centura Lugoj reprezinta o lucrare de referinta pentru infrastructura din Romania pentru ca este un nod important, asigurand conexiunea in coridorul IV transeuropean cu tronsonul Deva-Lugoj-Nadlac“, a declarat Luis Vinagre, directorul general al MonteAdriano, sucursala Romania.“; toate articolele sunt insotite de imagini cu autostrazi, fotografii de arhiva si probabil de pe alte meleaguri.

In prima instanta mi-am zis: “Bravo, in sfarsit o veste buna, o realizare infrastructurala ieftina, o prima portiune de autostrada (in acelasi timp centura) pe tronsonul Timisoara-Sibiu”.

Citind insa unele comentarii ale cititorilor in subsolul articolelor dubiile mele au inceput sa incolteasca si am cautat mai multe informatii.

Cum stau lucrurile? O imagine spune mai mult decat o mie de cuvinte si un video chiar mai mult decat atat.

Aceasta este sursa si acolo gasiti si alte fotografii si informatii.

De autostrada sau regim de autostrada nu poate fi vorba. Este o sosea simpla cu doua benzi (nici macar benzile de acostare nu exista pe tot parcursul ei), cate una pe sens, dotata cu cateva intersectii desnivelate.

Nici de autostrada la pret european nu poate fi vorba, pentru ca nu este o autostrada. Daca in Bulgaria si in alte parti se fac autostrazi adevarate (cu cel putin patru benzi – in Romania vad ca inca este nevoie de aceasta specificare) la pret de 2 milioane de €/km, atunci pretul acestei lucrari nu mi se pare ieftin.

Daca nu e vorba de o autostrada, cum stau macar lucrurile in legatura cu coridorul IV si autostrada Timisoara-Sibiu? Nu prea bine. exista doua ipoteze de lucru:

Prima, improbabila, ca aceasta centura ar face intr-adevar parte din viitoarea autostrada Timisoara-Sibiu. Daca ar fi asa, atunci acest tronson asa cum a fost construit acum ar fi absolut inutil pentru a fi parte a acelei autostrazi. O autostrada nu se poate ingusta intr-un punct nevralgic la o banda pe sens. din contra, acolo autostrazile au chiar mai multe benzi decat in mod normal.

A doua ipoteza, mult mai probabila,  este ca aceasta sosea de centura nici nu face parte din viitoarea autostrada. Aceasta din urma, daca va fi realizata candva, ar urma sa treaca pe alt traseu mai la nord. In acest caz ar fi dovedita crasa dezinformare din media centrala in legatura cu soseaua inaugurata. Mai multi cititori au semnalat acest lucru, dar jurnalistii pana acum nu s-au sinchisit sa verifice sau sa corecteze.

Nu ar fi autostrazile cu o banda o pe sens o noutate. S-a mai intamplat si se va mai intampla pe “autostrada” Cernavoda-Constanta, care nu va fi gata nici in vara lui 2011, iar ministrul transportirilor anunta ca o va inaugura si cu o banda pe sens. Probabil aceasta strategie a pasilor marunti este in concordanta cu doctrina “cu cat taiem mai multe panglici cu atat vom taia mai putin din salarii” enuntata de doamna ministru Udrea.

Centura Lugojului este o lucrare de infrastructura necesara. Nu este insa nici pe departe ceea ce a fost prezentat. Cazul nu e singular si ma intreb pana cand vor fi trambitate realizari minore drept mari succese revolutionare si de ce dezinformeaza si mass media centrala in legatura cu realitatile din teritoriu. Cu alta ocazie voi reveni asupra “centurii” Clujului.

5 Responses to “O inventie miraculoasa: autostrada cu o singura banda”

  1. Paul-Sorin Tița Says:

    Nu te-ai uitat bine, cealaltă bandă este suspendată :)) Aşa că are două benzi🙂

  2. Theodora Says:

    Poate amandoua sunt suspendate?
    Poate este mai bine sa il suspendam o data pe Basescu si sa scapam de el si de PDL?

  3. Modificarile la Codul Fiscal au trecut de Senat « Hai ca se poate! Says:

    […] Link-Ping, Marcus, Mircea, Mirela, Natasa, Orfiv, Societate, Supravietutor, Teo, Onu, Vassyle, Transildania, Plano 10, Brankardierul, ALM, Olimpiu, Augustin, […]

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: