“Brandul” cel mai ravnit din lume, in Romania este cel mai hulit

Este vorba de titlul si inscrierea pe lista UNESCO World Heritage, a patrtrimoniului mondial cultural sau natural. Toata lumea se bate sa ajunga si sa ramana pe lista patrimoniului mondial UNESCO, adica chiar toata lumea nu, edilii si responasabilii nostri pentru turism, cultura si patrimoniu cam fac exceptie.

De ce este atat de ravnita inscrierea pe lista UNESCO? Simplu este la nivel mondial cel mai recunoscut si prestigios “brand” (ca sa folosesc ominosul cuvant), care odata dobandit asigura o publicitate gratuita care nu poate fi echivalata nici de cel mai mare buget de publicitate turistica. Monumentele, atractiile turistice inscrise pe lista UNESCO sunt in mod automat trecute in loc de frunte in toate ghidurile tiparite, si cautate de toti redactorii de documentare si reportaje TV. Din cer nu pica nimic, este nevoie de o sensibilizare, o intretinere a monumentelor sau peisajelor unice, si participarea la un proces de selectie riguros. Comitetul UNESCO World Heritage, poarta si grija obiectivelor trecute pe lista sa, le monitorizeaza, atrage atentia autoritatilor sa le pastreze cum se cuvine daca acest lucru nu se intampla. In cazuri extreme ameninta si chiar retrage obiective de pe lista. a fost cazul Dresdei, in care autoritatile s-au incapatanat sa construiasca un pod in zona centrala protejata de UNESCO, retragerea titlului fiind o palma pentru autoritatile locale. In cursul acestei saptamani Comitetul UNESCO s-a reunit in Brazilia si a primit noi obiective pe lista sa, niciunul insa din Romania.

In anii ’90 din Romania au fost primite in lista UNESCO primele 7 obiective de patrimoniu cultural sau natural (Delta Dunarii, 7 biserici fortificate sasesti din Transilvania, manastirea Horezu, 7 manastiri din nordul Moldovei, cetatile dacilor din Muntii Orastiei, biserici de lemn din Maramures, si centrul medieval fortificat al orasului Sighisoara). Din 1999 incoace nu s-a mai intamplat nimic. In unele cazuri obiectivele trecute in lista sunt lasate in inzbeliste. De exemplu cetatile dacice: am vazut mai multe reportaje care descriau cum drumul de acces neasfaltat este un pericol chiar pentru masini de teren, si la fata locului putinii turisti care se incumeta nu au nici un fel de facilitati (ghid etc.).

Si din prisma potentialului, a bogatiei de obiective de patrimoniu, si in comparatie cu alte tari vecine Romania are foarte putine obiective trecute in lista. Mult mai multe manastiri muntene si moldovene, cetati transilvane, peisaje si monumente naturale, obiective din centrele oraselor (Bucuresti, Brasov, Sibiu, Cluj, etc.) ar putea figura pe lista UNESCO daca ar fi promovate si intretinute in acest sens. Cel putin in cazul Clujului pot afirma ca edilii sau societatea civila nu au aratat nici cea mai mica sensibilitate in acest sens. Din contra, centrul medieval a orasului a fost neglijat chiar sabotat in diferite feluri. Pe urma ne miram ca nu vin turistii…

O mostra a felului in care este abordata de catre unii (i)responsabili listarea in patrimoniul mondial UNESCO care a conduce la o dezvoltare durabila a turismului si la protejarea patrimoniului:

La solicitarea comisiei Parlamentului pentru relatia cu UNESCO, minstrul culturii Kelemen Hunor a demarat demersul pentru includerea Rosiei Montana pe lista patrimoniului universal (aici este cazul sa retractez ce am afirmat in alta postare in legatura cu domnul Hunor, nu imi era cunoscut atunci acest lucru).

Dupa ce aflat de acest demers primarul Rosiei Montana impreuna cu alti primari din zona motivati de anumite interese au sarit ca arsi si au trimis o scrisoare de protest repingand vehement aceasta initiativa calificand-o intre altele drept “demagogica”, “abuz” si “incalcare a normelor democratice” (detalii: aici si aici, un raspuns al directorului Muzeului de Istorie Cluj: aici).

Concluzie: Comisionul rapid si “brandurile” de doi bani bat dezvoltarea durabila si titlurile prestigioase care protejeaza patrimoniul si aduc turisti. Explore the Carpathian gardens, se potriveste perfect.

4 Responses to ““Brandul” cel mai ravnit din lume, in Romania este cel mai hulit”

  1. valeria Says:

    brandul cel mai ravnit e ” arhiva lumii “

  2. Lilick Says:

    Numai tampiti. Ma refer la astia care declara razboi Unesco. In timpul asta o sa aduca turisti pe-o frunza.

    • transildania Says:

      Da, altii se bat sa ajunga pe lista UNESCO, sau viseaza sa detina ceva obiect de patrimoniu, si astia etaleaza mentalitatea lor de “stim noi mai bine, nu vrem sa fim in rand cu lumea”.

  3. Romania la Unesco « Fresh Facts, Attitudes and Positive Vibes for You Says:

    […] aceeasi tema: https://transildania.wordpress.com/2010/07/31/brandul-cel-mai-ravnit-din-lume-in-romania-este-cel-mai…   Lasă un […]

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: