Sunt incompetent si caut brand

Nu-mi place cuvantul “brand”, nu-mi plac expresiile “brand de tara”, “brand de oras”. In primul rand din cauza neologismului “brand” care inlocuieste cuvinte existente precum “marca”, “simbol”. In al doilea rand din cauza modului in care este folosit, a freneziei de a avea un “brand” si a rationamentului din spatele acestei frenezii: “Daca nu ai un brand esti nimeni. Daca iti faci un brand vin turistii, clientii, esti modern”.

Un brand este de fapt un logo, o marca, un simbol. In cazul unei tari sau a unui oras brandul nu poate fi decat numele tarii, eventual acompaniat de un simbol placut ochiului si care sa parafrazeze o caracteristica unica.

Inainte insa de a-ti cauta o marca, trebuie sa ai un produs competitiv, si odata cu lansarea marcii trebuie sa poti oferi interesatilor informatii despre produs. Produsul “turism in Romania” nu este competitiv, cu toate ca ar putea fi. Cum arata gradina carpatina se vede si in pozele de pe blogul “Realitatea mea”. Daca ai un produs care scartie dar are potential, da, ii poti face o marca, dar inainte de asta trebuie sa ai o prezenta pe internet in care sa explici produsul. Aceasta cerinta de baza nu este indeplinita. Deageaba se lauda Ministerul Turismului ca a rezevat 8 domenii pe internet, toate cu adrese kilometrice gen “explorethecarpathiangarden.net”. Sunt link-uri goale, moarte. Si mi se pare stupid sa-ti ascunzi prezenta turistica in spatele unei adrese atat de lungi, pe care nu o tine nimeni minte si care nu contine macar pe undeva numele tarii. Asa cum spuneam, nu exista nici o prezenta pe net multilingva a Ministerului Turismului.

Cum se face treaba serioasa arata (cu adrese simple de retinut):

– Spania (www.spain.info)

– Croatia (croatia.hr)

– Cehia (www.czechtourism.com)

– Slovacia (www.slovakia.travel)

Un asemenea site tradus in mai multe limbi, atat limbile  tarilor vecine cat si mai multe limbi de circulatie internationala, face mai mult decat o mie de “branduri de tara”.

O alta conditie ca un “brand” sa fie si sa devina cu adevarat un “brand” este ca el sa fie din start bine facut, pentru a putea fi pastrat mult timp si sa se incetateneasca in perceptia publicului tinta. Or brandul nostru este schimbat deja in al doilea an consecutiv. Si nu mi se pare cel mai reusit. Nu e de mirare, poate ar fi fost mai bine daca alegerea unui simbol ar fi fost facuta in urma unui proces de concurs, selectie si dezbatere mai indelungat, la care sa participe nu doar o singura firma, ci toate firmele de publicitate, dar si studenti, sau firme de design. Drept urmare mai devreme sau mai tarziu va fi schimbat cu altul, poate cu unul mai reusit, si iarasi se vor fi cheltuit bani deageaba, si se va dovedi ca nici asta nu e un brand, un brand e ceva ce dainuie in timp si este recunoscut. Mercedes-Benz nu si-a schimbat brandul de ca. 100 de ani.  Spania are logo-ul sau de mai bine de 20 de ani, o colectie de logo-uri reusite se gaseste pe blogul Perspective. Trecandu-le in revista remarc doua lucruri: majoritatea contin elemente din heraldica (Croatia, Canada) sau culorile drapelului (Argentina, Grecia, Franta, Spania). Doar unul dintre ele mai are un subtitlu. Nici nu e necesar, cum dovedesc proastele alegeri “fabulospirit”, “Land of choice” sau acum cel nou cu gradina.

PS – Recomand articolul lui Mihai Gotiu.

PPS – Si edilii clujeni se tot chinuie sa caute un “brand de oras”. Din fericire nu se grabesc, si totul este in stadiul dezbaterilor. Astfel pericolul de a se lansa un logo penibil nu este inca iminent. Ce simbol altul decat stema originala si traditionala  este insa brandul inascut al unui oras? Edilii Clujului inca mai parafeaza, stampileaza cu, si folosesc in mod abuziv in acte si pentru scopuri reprezentative “brandul lui Funar”, un kitch monstruos, ilegal. Inainte de a-si sparge capul despre un brand al orasului ar trebui sa-i redea cat mai repede si in sfarsit stema adevarata.

10 Responses to “Sunt incompetent si caut brand”

  1. Lilick Says:

    Stai ca ne-am tras si noi slogan. E simplu: “Udrea, demisia!”:))

  2. Pop Mihai Says:

    Am mai vazut ca ai mai scris despre Cluj. Esti din Cluj?

    Cat despre brand/simbol/marca, sunt de acord cu tine. Bine macar ca nu e din banii nostri. Un PNList din Alba sustine ca log-ul anterior e mai frumos. As subscrie.

  3. transildania Says:

    Cred ca ar trebui sa fie evident de unde sunt.

    “Bine macar ca nu e din banii nostri”, cu asta nu sunt de acord, si Romania cotizeaza la fondurile Europene, unu. Doi, daca primesti bani pentru ceva, chiar daca nu sunt ai tai trebuie sa-i cheltuiesti bine. Tu daca ai primi 20.000 de euro de la UE pentru a-ti cumpara o masina, si-ti cumperi cu toti banii astia un Trabant fabricat in 1980 care dupa 2 luni nu se mai misca nici tras de cal, ce faci? Zici “Bine ca macar nu l-am luat din banii mei”?
    Nu stou daca logo-l anterior e mai frumos sau nu, dar un logo fara un produs si fara o descriere a produsului nu valoreaza nimic.

  4. Pop Mihai Says:

    Partea cu produsul si descrierea produsului nu e treaba ministerului de turism. Si exact aici ziceam ca e bine ca nu e pe banii nostri. Elena Udrea a atras fonduri de la UE. Asta e un lucru bun. Desi nu-mi place comparatia ta, daca primesc 10.000 de euro sa-mi iau masina si pun pe cineva care nu se pricepe sa-mi ia masina si el ia un Logan nou in loc sa ia un audi cu 2-3 ani mai vechi, doar pentru ca e masina mai noua, eu pot sa fiu nemultumit, pentru ca nu e asta ce imi doream, poate ca totusi a fost o afacere buna (adica opinia mea ca acel audi ar fi mai bun decat loganul poate e gresita) dar oricum, nu era pe banii mei, deci asta e.

    Daca si Berceanu ar atrage fonduri UE, ar fi un lucru bun. Desigur, A3 si RTV ar zice ca a atras fonduri si tot nu se face cum trebuie sau se cheltuie prea mult in loc sa ajutam sinsitratii sau ar gasi ei ceva sa mai zica.

    • transildania Says:

      “Partea cu produsul si descrierea produsului nu e treaba ministerului…”
      E exact treaba ministerului sa faca ce de facut ca sa vina intr-adevar mai multi turisti. Nu sa faca doar desene sau sa “atraga fonduri”.

  5. Pop Mihai Says:

    Si anume? E treaba ei sa faca autostrazi? Treaba ei si-o face, doar ca is multe sa le faci pe toate deodata.

    http://www.citynews.ro/maramures/turism-33/reforma-pe-litoral-udrea-vrea-plaje-fara-constructii-76066/

    Te astepti sa faca ea cate n-au facut altii in 20 de ani?

    • transildania Says:

      nu e treaba ei sa faca autostrazi, nu ma refeream la asta. Cu toate ca am vazut o stire ca da bani pentru o sosea in Constanta. e ministrul dezvoltarii si cred ca poate face si sosele. De exemplu una catre Sarmisegetuza nu ar strica si un ghid acolo.

  6. Pop Mihai Says:

    partea de dezvoltare regionala e mai mult una de control asupra fondurilor trimise in teritoriu si cel mult se fac case ANL direct din banii ministerului (sau asta s-a facut pana acum) si chiar si din acelea unele tot pe teritoriul CJ sau CL.

    Adminsitrarea de drumuri si poduri se face de catre autoritatea competenta, la nivel local si national, cu exceptia intravilanului, unde e in primul rand treaba adminsitratiei locale (aici e o discutie mai lunga, ca si ei tre sa contacteze autoritatea respectiva).

    E foarte simplu. UE are un buget care se aloca pe diferite chestii. Nu e ca si cum daca nu atragem cele 75 de mil de euro pe un brand, putem sa-i atragem pentru drumuri. Alte 75 de mil de euro pot fi atrase de alt minister, din alta bucatica a bugetului european. Iar despre fondurile pentru turism, ori le primesti pentru brand, ori le primesti pentru altceva legat de turism, dar nu pentru drumuri.

    Daca logo-ul pentru anul trecut se referea la mare, asta se refera la munte, suntem pe calea cea buna cu turismul. Pacat ca n-avem autostrazi, asta da, dar e mai putin vina ei. Ea isi face treaba. Si daca n-avem toalete curate pe CFR, macar brnaduri atragatoare sa avem.

    Inca nu am primit nici un exemplu despre alte proiecte de turism pe care s-ar putea atrage fonduri UE, ca sa fie vreo urma de indoiala ca banii s-au cheltuit ceva mai putin prioritar.

    Chiar azi insa am vazut os tire legata de autostrazi si ca UE vrea iar sa finanteze coridorul 4, si stateam sa ma gandesc, cat de proasta a fost guvernarea PSDista. Daca nu era contracttu fara licitatie cu bechtel, in ziua de azi era aproape gata autostrada si ne puteam gandi inclusiv la brasov-bucuresti, inclusiv la coridorul 4. Asa, nu sunt bani pt amandoua, ca fondurile UE nu ajung.

    • transildania Says:

      Daca atragi x mii de euro pentru un logo macar trebuie sa-l faci bine, daca nu e deageaba.

      Turismul este foarte prioritar in Romnia, deci orice ban fie din fonduri interne fie externe investit in turism este bine investit daca lucrul acesta se face in mod inteligent.

      Trebuie sa-ti iei gandul de la coridoare. Romania are nevoie de autostrazile de acre are nevoie, indiferent de coridoare. Cate coridoare are Olanda si cate autostrazi?, Cate coridoare are Ungaria sau Slovenia sau Cehia si cate autostrazi? Romania are nevoie de autostrada Brasov-Oradea, si de autostrada Sibiu-Arad, si de o legatura intre ele si de multe altele. Si bani sunt numai ca nu e nici vointa nici pricepere.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: