Un proiect de reforma a legii electorale

Dupa ce am trecut in revista avantajele si dezavantajele actualei legi electorale vreau sa spun pe scurt cum ar trebui sa arate in opinia mea o reforma a legii electorale.

1. Blindarea constitutionala a legii electorale

Mult mai greu de realizat decat modificarea legii electorale, garantarea ei din punct de vedere constitutional pentru a preveni abuzuri  este necesara din doua puncte de vedere:

-Asa cum am inteles legea electorala teoretic poate fi modificata prin ordonanta de urgenta de catre guvern chiar in luna in care are loc campania electorala. Acest lucru mi se pare inadmisibil, avand in vedere ca legea electorala este o lege organica, o lege fundamentala a democratiei, si o lege pe care Constitutia o considera atat de importanta incat nu poate fi modificata decat de o majoritate a tuturor parlamentarilor. De aceea in opinia mea o viitoare Constitutie revizuita trebuie sa specifice in mod expres ca legea electorala, legile organice in general nu pot fi modificate in nici un fel prin ordonantele guvernului.

– Completarea articolului 62 “(1) Camera Deputaţilor şi Senatul sunt alese prin vot universal, egal, direct, secret şi liber exprimat, potrivit legii electorale.”

Tentatia unor partide sau lideri politici de a modifica legea electorala astfel incat prin eliminarea reprezentarii proportionale un partid sa-si creeze o artificiala majoritate absoluta in parlament a existat in trecut si se va manifesta probabil si in viitor. Atunci in opinia mea articolul 62 ar trebui completat cu “alese prin vot universal..” etc. “si proportional in limita unui prag electoral care nu poate depasi 5%”. Odata garantata proportionalitatea politicienii si partidele ar avea frau liber sa-si foloseasca imaginatia si inteligenta pentru a gasi formula potrivita si in ce priveste influenta alegatorilor asupra numelui si persoanei candidatilor alesi (prin aspecte nominale sau mixte ale legii, respectand proportionalitatea – cele doua principii “nominal” si “proportional” fireste ca nu se exclud).

Caracterul proportional al legii electorale a fost una dintre conditiile enuntate in Rezolutiunea Unirii pentru “infaptuirea desavarsita a unui regim curat democratic” de catre reprezentantii fruntasi ai romanilor din Ardeal si Banat aclamata la Alba Iulia la 1 decembrie 1918 (detalii: aici). Includerea proportionalitatii in Constitutie ar indeplini in sfarsit aceasta conditie corecta si cunoscuta fruntasilor ardeleni care timp de decenii au fost nedreptatiti ca populatie majoritara prin legile electorale neproportionale din Regatul Ungariei inainte de 1918.

O scurta remarca in legatura cu votul egal, de ce implica din punctul meu de vedere votul proportional. Votul egal, principiu de baza a tuturor constitutiilor democratice, inseamna in terminologia constitutionala faptul ca fiecare cetatean are doar un un singur vot, si nimeni nu dispune de doua sau mai multe voturi. Din punct de vedere strict teoretic uninominalul majoritar ideplineste conditia votului egal, nimeni nu voteaza de doua ori (decat in unele tari a caror nume imi scapa).  In realitate insa, uninominalul majoritar inseamna ca votul unei parti considerabile a populatiei, si care poate urca pana la un procentaj de 50 sau 60% din totalul alegatorilor nu conteaza deloc in stabilirea configuratiei finale a parlamentului. Daca doar votul unora conteaza si votul a 40 pana la 60% nu conteaza deloc, si de facto situatia este ca si cum ei nu ar fi votat, atunci practic votul egal nu exista si votul egal implica reprezentarea proportionala pentru alegerea parlamentelor si consiliilor.

Analog ar trebui completate si articolele 121 si 122 ale Constitutiei care se refera la alegerea Consiliilor Locale si Judetene.

2. Legea electorala pentru alegerile parlamentare

Legea electorala actuala are in opinia mea asa cum am aratat si parti bune si parti mai putin bune, si este de preferat unui sistem uninominal majoritar. Per ansamblu insa deficientele denota ca este un sistem original care nu se aplica in nici o alta tara. Cred ca poate fi modificata sau inlocuita cu o lege care sa imbine mai bine reprezentarea proportionala si aspectele nominale sau uninominale eliminand dezavantajele celor din urma. Alternativele sunt numeroase, m-as opri deocamdata la doua variante:

2.1 Votul proportional pe liste deschise

Scrutinul pe liste deschise este foarte simplu si permite alegatorul sa voteze un anumit candidat de pe lista unui partid. Numarul parlamentarilor unui partid este stabilit proportional in functie de voturile partidului care propune candidatii votati, iar candidatii alesi sunt stabiliti in functie de numarul preferintelor. Listele ar putea fi la nivel de judet sau poate si mai bine la nivel regional (intr-o circumscriptie mai mare decat judetele).

2.2 Sistemul german

Sistemul german este perfect proportional, jumatate dintre alesi sunt insa stabiliti prin vot uninominal intr-un singur tur. Alegatorul are doua voturi unul pentru un partid (o lista) si unul pentru un candidat. Raportul de forte in parlament este dat doar de votul pentru partid. Candidatii castigatori in colegii intra in parlament, si se adauga atatia candidati de pe lista cati sunt necesari pentru a indeplini numarul mandatelor atribuite proportional partidului respectiv.

3. Legea electorala pentru alegerile locale si judetene

Dupa parerea mea presedintii Consiliilor Judetene ar trebui sa fie alesi si cenzurati de majoritatea consilierilor judeteni, asa cum in Franta si Spania presedintii consiliilor regionale sunt alesi de consilierii regionali.

In general rolul consilierilor judeteni si locali in luarea deciziilor si adminitrarea la nivel judetean si local trebuie fortificat.

4. Alte aspecte in legatura cu legile electorale pe scurt

– Fraudarea: Sectiile speciale de vot interzise si la alegerile prezidentiale. Fraudarea, mituirea alegatorilor, tentativa si complicitatea aspru pedepsite atat prin legea electorala cat si prin codul penal. Prin legea electorala prin descalificarea nelimitata a candidatului si invalidarea alegerii, penal prin amenzi drastice si inchisoare fara suspendare.

– Dreptul constitutional de a alege trebuie asigurat prin masuri administrative si printr-o metoda imuna la fraudare de a vota in alt loc decat in localitatea de domiciliu.

– Dreptul constitutional de a fi ales trebuie impus prin eliminarea depozitelor sau a altor oprelisti pentru candidati.

– Neutralitatea si independenta toatala a Autoritatii Electorale Permanente si a Birourilor Electorale.

– O lege a finantarii partidelor si campaniilor care sa tina in frau costurile campaniilor, si sa pedepseasca electoral si penal incalcarile.

– O lege a partidelor care sa impuna congrese regulate si stabilirea democratica a candidatilor prin metoda democratiei interne. Pentru alegerile uninominale (presedinti, primari) introducerea unor alegeri primare in cadrul partidelor.


3 Responses to “Un proiect de reforma a legii electorale”

  1. Liviu Negoiţă, încă una din peniţă! O sală de sport cât zece diguri pentru inundaţii « Hai ca se poate! Says:

    […] Vulcanizarea – centru de informaţii al cartierului Vitan […]

  2. Sa dam Transildaniei ce e al Transildaniei « Blog de Prost Says:

    […] Si ca sa nu-mi iasa vorbe la proces, ma tin de promisiune si, incepand de azi, o sa promovez blogul Transildania asa cum stiu eu mai bine… Cu Facebook, cu Twitter, cu alte retele sociale, cu Messenger, cu […]

  3. Cum sa arate noua lege electorala? « transildania Says:

    […] luna iulie am propus exact aceste doua variante, sistemul german, si votul pe liste (deschise), pe langa alte […]

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: