O stire aproape neobservata: autostrada Comarnic-Brasov a picat

Nu sesizasem stirea, am vazut-o abia de curand la Deceneu: autostrada Comarnic-Brasov (mai bine zis Rasnov, nu Brasov) nu se mai construieste, contractul a fost reziliat unilateral de catre consortiul Vinci-Aktor care castigase licitatia. Motivatia constructorului: nu a gasit linii de finatare, banci care sa-i acorde creditele.

O explicatie cel putin curioasa, care arunca o umbra mare asupra felului in care s-a organizat licitatia si s-a ales castigatorul. In mod normal orice participant la licitatii, mai ales la unele de asemenea anvergura, trebuie sa vina cu garantii financiare. Daca este corecta informatia din articolul de mai sus din Romania Libera, consortiul concurent care a pierdut licitatia detinea asemenea garantii. Buna treaba… Pe de alta parte nici nu ar fi foarte de mirare daca o banca si-ar fi pus si ea intrebarea daca costul lucrarii nu e cumva supraevaluat.

Despre aceasta autostrada a scris Lilick in ianuarie. O autostrada care ar fi costat constructorul 1,2 miliarde ar fi fost achitata in rate insumand 4,8 miliarde de euro, o teapa de proportii monumentale. La nici 3 luni dupa anuntul cu surle si trambite, vandut ca un deal avantajos, a primei autostrazi concesionate, un parteneriat public-privat model pentru alte proiecte viitoare, acesta s-a spart ca un balon contactat de un varful unui ac.

Ce lectura s-ar putea da acestei intamplari? E greu de spus. Pe de o parte desigur o veste proasta. Romania are nevoie de infrastructura moderna ca de aer. Orice intarziere, amanare, anulare este venin. Intr-o lumina proasta este si Ministerul Transporturilor.  Pe de alta parte poate ca nu e chiar asa de rau ca acest a proiect a esuat. Este dovada ca nu exista solutii simple si miraculoase. Concesionarea a fost prezentata ca metoda inteligenta de a construi rapid autostrazi fara bani proprii. Se vede deja ca termenii nu vor putea fi respectati, siguranta executiei este pusa sub semnul intrebarii si ca si marile consortii au probleme de finantare. Eu am insa am mari dubii si in privinta unui alt aspect, asta  dupa ce am vorbit cu un specialist din domeniu. Autostrazile concesionate si cu plata dupa modelul francez, sunt per se mai scumpe decat surorile lor (care pot fi si ele cu plata dar fara bariere). Intreaga autostrada trebuie altfel conceputa si prevazuta cu bariere la intrare si iesire, case, si angajati care incaseaza. In plus o firma care concesioneaza autostrada va avea tot interesul sa umfle pretul pretins pentru constructie si intretinere ca sa-si optimizeze profitul. Poate e atunci si putin bine in raul care inseamna anularea acestui contract: daca ne-am da seama ca nu exista retete miraculoase si prea multe alternative la construitul din bani proprii (suplimentati de UE). Ca este nevoie de bani in buget si pentru infrastructura. Ca autostrazile se pot construi mai ieftin si mai rapid, daca  se renunta la “ingineriile” dambovitene (a se vedea si exemplele stranse de Lilick).

P.S. O scurta privire in oglinda retrovizoare:

-2006 (sursa: AICI)

Autostrada Soarelui va fi gata in 2009 iar trenurile de mare viteza vor circula in 2017…

Ministrul finantelor, Sebastian Vladescu, a declarat ca in urmatorii doi ani vor fi inceputi 800 de kilometri de autoastrada, astfel ca in cinci-sapte ani Romania va avea o retea care ne va permite sa fim aproape de cea europeana. “Multumesc lui Berceanu pentru ca a cheltuit bani si pentru ca va cheltui si in anii urmator”, a spus Vladescu, facand referire la fondurile alocate pentru constructia de autostrazi.

Referitor la constructia de autostrazi, Berceanu a mai spus ca, in 2007 vor fi analizate si pregatite primele parteneriate public-private, astfel incat, in 2008, sa fie semnate primele contracte. “Programul de constructie de autostrazi se face in functie de fondurile europene, bugetul Romaniei si imprumuturile externe. in urmatorii 10-12 ani, vom putea face cateva mii de kilometri de autostrada. E un termen lung, deoarece folosind aceste surse financiare se respecta regulile finantatorilor”, a precizat ministul.

Berceanu a adaugat ca in 10 ani e posibil sa se construiasca 2.500 de kilometri daca vor fi puse in aplicare contractele public-private, dand ca exemplu Portugalia, unde s-au construit 2.200 de kilometri.

-2009 (sursa: AICI)

Potrivit Agerpres, Berceanu a anuntat ca modalitatile de finantare pentru programul de autostrazi vor fi prezentate in aproximativ trei saptamani. “Acest program de autostrazi nu se refera neaparat la trasee, pentru ca sunt cunoscute, ci mai ales la modalitatea de finantare a respectivelor proiecte, astfel incat sa putem realiza 836 de kilometri de autostrazi, pana in anul 2012. … Tinta pana in 2012 poate fi atinsa daca abordam cu mai multa imaginatie si inteligenta modalitatea de finantare a autostrazilor si modalitatile concrete de realizare

2 Responses to “O stire aproape neobservata: autostrada Comarnic-Brasov a picat”

  1. Unde sunt banii dumneavoastra? « Hai ca se poate! Says:

    […] Gigi, Sfantu’ Simion, Sibilla, Simona Ionescu, Starea Natiunii, Supravietuitor, Marcus, Teo, Transildania, World of […]

  2. Joseph Says:

    Orce Romin de oriunde se afla pe aceasta planeta Terra i se face greata de propia lui Tara cind aude cite scirnavii se petrece acolo si citi nenorociti blestemati sau aciuat in unele organe de conducere ori de stat , locul lor ar fi sa fie cu totii exterminati ori gazati atit si celorlalti care le tine isonul , o Tara de Gainari azi care a facut o natyie de ris .

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: