Motiunea constructiva de cenzura si desemnarea primului ministru

O scurta introducere inainte de a explica ce este motiunea constructiva de cenzura. In octombrie 2009 a trecut prima motiune de cenzura din istorie, guvernul Boc a fost demis. A urmat o perioada de incertitudine si interimat, datorata refuzului presedintelui de a desemna ca prim-ministru persoana care avea sprijinul majoritatii parlamentare de atunci, cum a rezultat clar din consultarile cu partidele. (Acest refuz a incalcat Constitutia si principiile democratice, a se vedea doar cazul Frantei in care un presedinte cu puteri constitutionale mult sporite niciodata nu a desemnat pe altcineva decat persoana propusa de majoritatea parlamentara, chiar daca aceasta avea o culoare politica opusa. Stiu ca ulterior majoritatile s-au schimbat. Udemeristii, minoritatile si alti cativa migranti politici, care au votat motiunea de cenzura si demiterea guvernului, si care au votat pentru un premier Iohannis, s-au razgandit. Dupa ce au demis guvernul l-au votat la loc. Asta nu schimba cu nimic insa datele problemei.)

Ce a urmat a fost o perioada de interimat si de incertitudine, prima propunere a presedintelui a fost respinsa in parlament, a doua a fost una de fatada. In tot acest timp a guvernat interimar un guvern demis si fara majoritate parlamentara. Ministrii chiar si-au dublat atributiile fata de guvernul precedent de coalitie PD-L-PSD, preluand si cate un minster ex-PSD. Si conducand deci doua ministere in loc de unul, si asta cu toate ca erau demisi! In acest timp au luat decizii si hotarari la nivel ministerial si guvernamental, si au organizat alegeri.

O asemenea situatie nedorita, de interimat, inceritudine, conflict constitutional si de conflict intre institutiile statului, se poate preveni foarte usor, nu trebuie inventata roata, prin motiunea constructiva de cenzura dupa exemplul Constitutiei germane. Ce este ea? Motiunea constructiva de cenzura are un principiu foarte simplu: cine darama ceva (demiterea guvernului prin motiune), trebuie sa construiasca, sa puna imediat ceva nou in loc (un alt guvern). Cum? Prin nominalizarea obligatorie in cadrul motiunii de cenzura impotriva guvernului X, a unui inlocuitor, a unui potential nou prim minisru Y. Motiunea de cenzura devine deci o alegere directa intre X si Y. Daca motiunea nu intruneste majoritatea, X ramane prim ministru. Daca motiunea trece Y devine in mod automat prim ministru si formeaza noul guvern.

Iata si textul din Constitutia germana din 1949, Articolul 67:

Bundestag-ul poate retrage Cancelarului Federal increderea doar alegand cu majoritatea membrilor sai un inlocuitor, si solicitand Presedintelui Federal sa demita Cancelarul Federal. Presedintele Federal trebuie sa puna in practica solicitarea si sa numeasca Cancelarul nou ales. (Sursa: aici)

Acelasi mecanism inteligent se gaseste si in Constitutiile Spaniei, Ungariei si Israelului. O motiune de cenzura care sa nu contina numele candidatului alternativ la functia de prim ministru nu poate intra pe ordinea de zi.

Parintii Constitutiei germane sau spaniole au avut si un motiv foarte bun pentru a introduce in contitutiile lor motiunea constructiva: experienta interbelica. In Germania democratia interbelica efemera, Weimarer Republik, a fost subrezita, si in final rapusa de numirea unor sefi de guvern fara majoritate parlamentara, de interimate si instabilitate cauzate de guverne fara majoritate.

Daca se va infiinta o comisie parlamentara pentru reforma constitutionala propun introducerea motiunii constructive, si unei masuri asemanatoare in ce priveste alegerea guvernului imediat dupa alegerile parlamentare, pe langa alte masuri de care am vorbit si voi mai vorbi.

16 Responses to “Motiunea constructiva de cenzura si desemnarea primului ministru”

  1. Lilick Says:

    Foarte interesant.🙂

  2. Micawber Says:

    Mai incetisor cu mecanismele ‘inteligente’ la noi🙂

  3. [D][S][N] Says:

    Interesant, dar un pic utopic in actuala conjunctura.

  4. Deceneu Says:

    Buna ideea !

  5. Adrian Stoica Says:

    Hm … cei care au conceput constitutia au facut-o in asa fel incat sa le aduca beneficii maxime – asa credeau ei. Curand, s-a dovedit ca nu era asa. Cred ca o astfel de prevedere putea figura de mult in constitutia noastra. Dar noi nu, la noi nu e “da-te tu, sa ma asez eu”, nu, noi luptam pentru principii, pentru idei … Vax! Suntem fiinte umane imperfecte si o astfel de prevedere constitutionala ar fi fost excelenta. Dar, cred ca acum sunt alte prioritati: reducerea numarului de parlamentari, uninominalul pur etc.
    Da’ poporul asta in numele caruia se fac atatea nu are drept de initiativa legislativa? Ia sa ne punem putin la munca, oare nu reusim sa strangem semnaturile necesare pentru un referendum? Ce ziceti?

    • transildania Says:

      Da, cred ca s-ar putea face o strangere de semnaturi pentru un referendum, sau macar pentru a atentiona partidele sa nu-si mai faca jocurile lor de santaj, sa nu mai propuna masuri populiste, ci daca vor sa se atinga de constitutie sa introduca masuri inteligente.

  6. antiignorantu Says:

    NO BASESCU DAY – 02.04.2010 asta este o mare diversiune….. este facuta si ptr alte diversiuni mai mari…politicienii nu spun nimic bun despre Legea Cojocaru – JAF NATIONAL – asta ne poate scoate din criza da mai departe…. http://www.variantacojocaru.ro/ exista un Dumnezeu – insumeaza totalitatea legilor Universale

  7. Iulian Says:

    e o chestiune de discutat. dar atunci tb scos din constitutie atributul “desemnarii primului ministru” acordat presedintelui.

    in cazul asta parlamentul desemneaza.

  8. De ce intrebarea daca trece sau nu motiunuea nu e cea mai importanta « transildania Says:

    […] In aceste circumstante mult mai importanta decat intrebarea daca motiunea trece sau nu mi se pare clarificarea definitiva a intrebarii cum se desemneaza seful executivului. Daca el poate di desemnat impotriva unei majoritati parlamentare nu ma pot astepta la nimic bun. pe termen scurt Curtea Constitutionala ar trebui sesizata si chemata sa clarifice articolul 103. Pe termen mediu si lung sunt ferm convins ca un nou articol constitutional  ar trebui sa specifice foarte clar ca primul ministru nu poate fi desemnat de nimeni ci doar ales de o majoritate parlamentara. Si ca in azul unei motiuni de cenzura cei care o depun prezinta un candidat alternativ, care devine in mod automat noul prim ministru daca motiunea are castig de cauza (motiunea de cenzura constructiva despre care am scris pe larg aici) […]

  9. Republica parlamentara « transildania Says:

    […] Analog, in cazul unei motiuni de cenzura care a avut castig de cauza, prin instrumentul motiunii de cenzura constructive, parlamentul alege automat noul prim-ministru si noul […]

  10. Propunerile USL pentru o noua Constituie – varianta de lucru « transildania Says:

    […] Despre motiunea constructiva de cenzura si desemnarea primului ministru am scris aici in februarie 2010. […]

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: